3. 4. 2017

Zariadenie v retro štýle, výrazná farebnosť a doslova reštaurátorská práca pri odkrývaní pôvodného náteru. Každý detail brnianskeho bytu vznikal na stavbe.

001

Priebeh rekonštrukcie bytu v historickom dome na Jiráskovej ulici v Brne mal ďaleko od štandardných postupov. Architekti Martin Daněk, Martin Doležel a Barbora Ponešová riešili každý detail priamo na stavbe. Kreslili, vylaďovali farebné riešenie i materiálové zloženie. Výkresy vznikali na počkanie. Po odsúhlasení konceptu a vyskúšaní niekoľkých variantov dispozičného riešenia sa prešlo rovno k realizácii. „Znie to ako dosť amatérsky prístup, ale opak bol pravdou - všetko sa namiesto na monitore overovalo na mieste. Tak sme napríklad vybrali "biely" odtieň laku nábytku, ktorý vyzeral vo svetle bytu najpríjemnejšie, ale ktorý je v skutočnosti mierne dozelena. A výkres pokládky dlažby, dodávanej náhodným spôsobom vždy po troch z ôsmich možných vzorov, vznikol v neďalekej kaviarni spôsobom, ktorý vonkajšiemu pozorovateľovi musel pripadať ako hranie pexesa,“ opísala netradičnú realizáciu Barbora Ponešová zo štúdia Archanti.

Majiteľ bytu a jeho priateľka kúpili byt v stave hrubej stavby. Predchádzajúci vlastník ho opustil uprostred rozrobenej rekonštrukcie. Aj keď sa to na začiatku zdalo nemožné, pár sa sťahoval po troch mesiacoch. „Fakt, že byt bol prakticky rozostavaný, veľmi uľahčil niektoré rozhodnutia a značne zrýchlil nutné prieskumy. Bolo tiež ľahšie napraviť niektoré hrubé chyby vykonané predchádzajúcou partiou predovšetkým pri výmene inštalácií. Okrem niekoľkých málo stavebných úprav v kuchyni a kúpeľni bolo rozhodnuté o ponechaní pôvodnej dispozície,“ dodala architektka.

002

003

004

Nie len na dispozícii sa nič nemenilo. V pôvodnom stave zostalo všetko, čo sa dalo zachovať. Dvere a okná boli vzorne repasované. To isté platí pre podlahy. S výnimkou kuchyne, kúpeľne a šatne zostali všade v pôvodnej podobe. Snaha o zachovanie pôvodných prvkov v staršom byte vyústila v návrh najvýraznejšieho výtvarného prvku celého priestoru. Dizajnéri ponechali dva fragmenty malieb, ktoré našli pod vrchnou vrstvou. „Obe plochy sa objavujú v obývačke, jedna ako pozadie knižnice a jedna ako abstraktný obraz nad jedálenským stolom. Ich farebnosť tiež určila prácu s farbami v ďalších miestnostiach, sivo vymaľované plochy preto nie sú neutrálne, ale ľahko do modra. S tým súvisí i výber sivomodrej dlažby a niekoľkých výrazných kontrastujúcich akcentov. Technická skriňa v kúpeľni, pás nad pracovnou doskou v kuchyni a podlaha v šatni tak v súlade so svojou prevádzkovou funkciou majú sýto žltú farbu.“

006

007

008

009

text: bk
foto: Barbora Ponešová

Pin It