18.7.2013

 

Tadao 02 profilJaponského architekta Tadaa Anda často nazývajú „básnikom betónu". Spája západnú modernú architektúru s tradičným japonským staviteľstvom a východnou filozofiou. Jeho betónové monolitické múry charakterizuje pravidelný obdĺžnikový raster, vďaka čomu pôsobia dojmom, akoby boli poskladané z panelov či kvádrov. Každý štvoruholník obsahuje šesť otvorov, ktoré sú odtlačkom spriahacích tyčí debnenia.

 

Steny Tadaa Anda sú vyrobené z dokonale hladkého liateho betónu. Tajomstvom jeho výroby je ručná práca špecializovaných odborníkov, vytvárajúcich veľké vyhladené plochy rovnorodej kvality. Špecifikum Andovho betónu teda nespočíva v zložení zmesi, ale v zručnosť jeho výrobcov. Tadao Andó sa narodil 13. septembra 1941 v Osake, vyrastal v remeselníckom prostredí. Na strednej škole objavil lásku ku kresleniu. Získaval skúsenosti v architektonických ateléroch a interiérových štúdiách. Dosiahol úspech za zložitých podmienok, pri tvorbe nezávislej architektúry. Stavia sa proti zdobnosti postmodernej architektúry a materialistickej spoločnosti, ktorá sa dusí pod nánosom zbytočností.

 

Tadao 01 Modern Art Museum texas 5c oMúzeum moderného umenia v Texase

 

Architektúra nemá priveľa rozprávať
V období raného záujmu o architektúru navštevoval a skicoval tradičné chrámy, čajové domy, rezidencie i záhrady. To ho naučilo citlivo vnímať charakteristickú atmosféru pôvodných japonských stavieb – prácu so svetlom, hmotou a povrchom. Tieto poznatky dodnes ovplyvňujú jeho poňatie priestoru. V rokoch 1962 – 1970 cestoval po USA, Európe a Afrike, navštívil stavby Le Corbusiera, Miesa van der Rohe, Franka Lloyda Wrighta a Louisa Kahna. V roku 1987 bol hosťujúcim profesorom na Yalskej Univerzite, Columbijskej univerzite – 1988 a na Harvarde – 1990. V roku 1995 získal Pritzkerovu cenu za architektúru. Architektúru definuje ako „Chohatsu suru hako" – „krabicu, ktorá provokuje", a dodáva: „Neverím, že architektúra by mala priveľa rozprávať. Mala by ostať v tichosti a nechať hovoriť prírodu v zastúpení slnečných lúčov a vetra."

 

Tadao 05 Azuma House 310454 1284828990 largeDom Azuma

 

Inšpirácia tradíciou
Moderná japonská architektúra vznikla inak ako európska, ktorá je výsledkom nepretržitého historického vývoja. Japonsko na prelome 19. a 20. storočia zavrhlo svoju tradičnú architektúru a slepo nasledovalo západné vzory, často však veľmi povrchne. Andov koncept uzavretej architektúry citlivo reaguje na chaotické prostredie moderného veľkomesta. Jeho obytné domy sa navonok oddeľujú od svojho okolia vysokou betónovou stenou, ktorá vo vnútri vytvára prázdny priestor, zachytávajúci poéziu premenlivých prírodných fenoménov.

 

Tadao 06 Rokko Houe 4cObytný súbor Rokko

 

Jednoduché materiály – železobetón so zamatovo hladkým povrchom, kovové rámy a sklo, vytvárajú univerzálny priestor pod nebom, v priamom kontakte s prírodnými živlami: slnkom, vetrom, dažďom, vracajú človeku stratenú životnú rovnováhu a pocit súkromia. Prírodu s meniacimi sa ročnými obdobiami nepovažuje za divokú nespútanú sili, proti ktorej treba bojovať, ale za živel, ktorý by človek mal vedieť vychutnávať v jeho premenlivej kráse. O vzťahu k prírode hovorí: „Mojím cieľom nie je spojenie s prírodou ako takou, ale pozmenenie jej zmyslu za pomoci architektúry. Ak dôjde k zabstraktneniu prírody cez architektúru, človek k nej môže objaviť nový vzťah."

 

Tadao 08 koshino 1001f largeDom Koshino

 

Andove inšpirácie


Geometria: Ando využíva základné geometrické tvary – kruhy a ich výseky, obdĺžniky, trojuholníky... Hoci sa jeho stavby na prvý pohľad zvonku javia ako strohé formy, sú vlastne prekvapivými labyrintmi, vo vnútri prispôsobenými človeku. Jeho architektúra je zároveň jednoduchá i zložitá, jednoduchými tvarmi vymedzuje prírodu, komplexnými zasa priestor ľudskej existencie.

 

Tadao 07 Fabrica library0005Knižnica komunikačného centra Fabrica v talianskom meste Treviso


Svetlo a tieň: Andova architektúra je architektúrou svetla. Hmotou svojich stavieb odrezáva svetlo od vonkajšieho sveta a do interiéru privádza len jeho lúče, ktoré podnecujú hru odrazov a tieňov na hrubom povrchu betónu, menia svoj charakter počas dňa, čím pripomínajú blízkosť prírody. Svetlo najjasnejšie žiari v najhlbšej tme. Tmavé Andove priestory umožňujú zjavenie a zhmotnenie svetla do takmer hmatateľného materiálu.

 

Tadao 03 church of light andoKostol svetla, postavený v Ibaraki, prefektúre mesta Osaka


Voda: Ando pomocou vodných prvkov vnáša do architektúry spirituálny rozmer. Voda má veľa podôb – je pokojná i dynamická, bezfarebná i plná odtieňov, priehľadná i odrazivá. Jej stojatá hladina umocňuje atmosféru ticha, ukazuje hĺbku, ako zrkadlo odráža oblohu. Tečúca voda zurčí a rozohráva strnulé steny mihotavými zábleskmi. Padajúca voda zdôrazňuje smer do hĺbky zeme – symbolicky odkazuje na pôvod života.

 

Tadao 04 langen foundation 3Nemecké múzeum Langen Foundation

 

text: Barbara Turčíková
foto: Ji Young Lee, WikiArquitectura, Urban Architecture Now, Tadao Ando, Marcel Seferin

 

Celý článok si môžete prečítať v časopise SaB apríl - máj 2013.