10.7.2014
Fenomén „bezdomovcov" je v posledných desaťročiach veľmi rozšírený. Jeho riešenie je komplexným problémom a nájsť optimálne riešenie si vyžaduje koordináciu sociologických, sociálnych psychologických, ale aj administratívnych skúseností. Prioritou projekt GREGORY je nájsť optimálnu alternatívu pre riešení existenčných otázok ľudí bez domova práve v netradičnom spojení s využitím bilbordových objektov s reklamnými plochami.
Mestá sú zahltené bilbordovou reklamou, ktorá je nákladná z hľadiska vybudovania, prevádzky a, samozrejme, aj z následného prenájmu, ktorý stojí nemalé finančné prostriedky. Projekt GREGORY prináša optimalizovanie konštrukčného vyhovovenia bilbordu tak, aby sa vnútro bilbordu po rozšírení dalo prispôsobiť na bývanie. Takýto objekt by následne potreboval len minimálne prevádzkované náklady, ktoré by navyše boli hradené formou prenájmu reklamnej plochy.
Projekt možno aplikovať kdekoľvek
Ak si vyčíslime náklady na prevádzku bežného osvetlenia bilbordov a pokúsime sa ju o x % zoptimalizovať, zistíme, že ušetrená energia môže plne prevádzkovať interiérové potreby bývania. Konkrétna štúdia GREGORY sa vzťahuje na územie Slovenska, pre mesto Banská Bystrica, kde by sa prezentovaný projekt najefektívnejšie zrealizoval vzhľadom na už existujúcu inžiniersku sieť. Avšak, projekt bilbordových domov je možné aplikovať kdekoľvek, jeho implemetnácií však musí predchádzať kvalitná štúdia zahŕňajúca vytypovanie adekvátneho miesta pre realizáciu.
Open source projekt
Projekt GREGORY (bilbordové domy) je vytvorený ako nezisková platforma a bude voľne dostupný pre každé mesto či priestor bez nároku na honorár autora projektu. Partnerská reciprocita je určená pre firmy a investorov, ktorí sa budú podieľať či už na výstavbe alebo na dlhodobom prenájme reklamnej plochy. Bude im poskytnuté logo projektu, ktorým budú môcť disponovať na svojom firemnom webe alebo v iných propagačných materiáloch, s priamym odkazom na celý projekt. Hodnotou uvádzania takéhoto loga je možnosť prezentovať sa pred klientmi svojím sociálnym rozmerom. GREGORY je vytvorený ako „open source" projekt, čiže otvorený kód, do ktorého je možné zasahovať (architekti, dizajnéri, umelci) a vytvárať nové konštrukčné a dispozičné alternatívy a bezodplatne ho ďalej voľne šíriť.
Vizualizácia
Koncept vizualizácie bol vytvorený na základe konštrukčného riešenia bilbordov, ktorý bol mierne a jednoducho optimalizovaný s cieľom vytvorenia obytného priestoru.
Exteriér
Samotný exteriér na prvý pohľad pôsobí čisto iba ako konštrukcia bilbordu bez pridanej hodnoty. Rozmery bilbordu sú zachované tak, ako ich majú štandardné reklamné nosiče, s výnimkou schodov, ktoré skôr evokujú konštrukciu na manipulovanie s danou reklamou, nie konštrukciu na sprístupnenie obývacieho priestoru.
Interiér a dispozičné riešenie
Pôdorys interiéru vychádza z tvaru bilbordu – trojuholník. Dispozičné riešenie je rozdelené do dvoch miestností, prvá obsahuje vstupnú chodbu, kuchyňu s malým pracovným stolíkom, schody k zdvihnutej posteli – čiže spálňová časť, pod ktorou sa nachádza úložný priestor. Druhá časť, kúpeľňa, pozostáva z umývadla, ktoré je umiestnené na vstavanej skrinke, wc a sprchového boxu.
zdroj: GREGORY/www.projectgregory.com