23.10.2014

 

studiofuksas 01 profilova Fabio Lovinofoto © Fabio LovinoAk sa vo vizitke pripravovaného projektu objaví Studio Fuksas, je to zakaždým predzvesť zaujímavého diela. Oceňovaná dvojica v zložení Massimiliano a Doriana Fuksas má seriózny etický náhľad na architektúru, a to nielen vo vzťahu k zadávateľovi, ale aj k mestu a jeho obyvateľom. Neustále rozširuje pole svojho pôsobenia po celom svete, ale obohacuje aj paletu svojich projektov, či už z hľadiska typológie alebo estetiky. Pri pohľade na jednotlivé diela vidíme tradičné architektonické formy aj organicky tvarované hmoty, kontemplatívne a pokojné, ako aj extrovertné stavby. Čo však majú spoločné, je snaha o ich emocionálny rozmer.

 

Hoci verejnosť vníma výraznejšie najmä zakladateľa Massimiliana Fuksasa, Studio Fuksas funguje v plodnej spolupráci s jeho manželkou Dorianou. Krátkovlasá, mladistvo pôsobiaca architektka je spoluriaditeľkou od roku 1997. Massimiliano pritom patrí medzi hlavných protagonistov súčasnej architektonickej scény už od 80. rokov minulého storočia. Svoje prvé štúdio založil už v roku 1967 v Ríme, neskôr, keď sa k nemu pripojila Doriana, vznikla aj kancelária v Paríži (1989). Naposledy sa k nim pridružila ďalšia pobočka v niekoľkomiliónovom čínskom meste Shenzhen (2000), ktorému „venovali" medzinárodné letisko Bao´an. Obidvaja študovali architektúru na rímskej univerzite La Sapienza, Doriana, samozrejme, trošku neskôr. Massimiliano vtedy na škole pôsobil ako profesor, do ktorého sa vraj zaľúbila na prvý pohľad. Vznikla z toho láska na celý život, výdatne živená aj spoločnou láskou k umeniu a architektúre.

 

studiofuksas 02 Airport 4
Medzinárodné letisko Bao´an v čínskom meste Shenzhen evokuje obraz raje, ktorá pri pohybe mení svoj tvar, pripomínajúc letiaceho vtáka. Prostredníctvom tejto asociácie tak stavba vzdáva hold fenoménu aviatiky. Symbolickým prvkom je plástovým motív vnútornej a vonkajšej dvojitej „pokožky", ktorá prepúšťa prirodzené svetlo a rozohráva vo vnútri podmanivé svetelné divadlo. foto © Leonardo Finotti

 

studiofuksas 03 Lyon Islands
Obytný komplex Lyon Islands (Francúzsko), ktorý vznikol v niekdajšom prístave, pripomína svojimi budovami poetický obraz žeriavov a kontajnerov. foto © Philippe Ruault

 

Menej estetiky, viac etiky

Massimiliano sa narodil v roku 1944 v Ríme, jeho rodokmeň však ukrýva aj litovské a nemecké korene. Pôvodne nechcel byť architektom, ale umelcom. Aj preto k stavbám dodnes pristupuje v istom zmysle ako umelec. Jeho hlavným cieľom je však zlepšovať životy ľudí, a to prostredníctvom priestoru a emócií, ktoré dokáže tento priestor vyvolať. Keď sa v rokoch 1998 až 2000 stal riaditeľom prestížnej medzinárodnej výstavy Venice Biennale, podujatie sa nieslo v znamení hesla: „Menej estetiky, viac etiky." Podľa jeho slov etika nie je iba o morálke, hovorí o spôsobe, akým premýšľame o ľudských bytostiach – čo od života očakávame, čo mu môžeme ponúknuť, či aké východisko má naša práca. „Etika nám slúži k tomu, aby sme objavili zmysel života," tvrdí Massimiliano Fuksas. S manželkou Dorianou má na konte desiatky architektonických diel, ktoré sa stali ikonami. Ako však dodáva, prvoplánovo navrhnúť ikonu nie je možné, ani na objednávku klienta, pretože o tom, či sa stane typickým symbolom mesta, rozhodujú v konečnom dôsledku ľudia. A takáto stavba zvyčajne vznikne vtedy, keď je hlavným zámerom architekta navrhnúť dobrú budovu.

 

studiofuksas 04 Milano 1Jeden milión štvorcových metrov zastavanej plochy a ďalšie dva milióny vyhradené exteriéru. Výstavisko milánskeho Rho Pero, na ktorom sa každoročne koná jeden z najvýznamnejších svetových veľtrhov nábytku, však nie je pôsobivou stavbou iba vďaka číslam. Symbolom projektu sa stal sklený strešný „závoj“ dlhý 1,5 km, ktorý sa vlní v plynulých aritmetických variáciách pripomínajúcich prírodnú krajinu s jej krátermi, vlnami, dunami a kopcami. foto © Maurizio Marcato studiofuksas 05 ArchivNový národný archív Francúzska, nachádzajúci sa v parížskom Pierrefitte sur Seine-Saint Denis, bol navrhovaný s cieľom zachovať spomienky a národnú identitu a zároveň sa otvoriť súčasným umeleckým výrazovým prostriedkom - s perspektívou objavovania, skúmania a spoluúčasti diváka. foto © Roland Halbe                                                                                                                                                                                                                                    

 

studiofuksas 06 armani
Ako spojiť veľkú pompu s triezvou eleganciou, moderné prvky s nemenným štýlom? Priestory módnej značky v Armani Ginza Tower v Tokiu vznikli na základe predstavy o neustálom výskume materiálov kombinovaných s jasnými, čistými a jemnými farbami. Vznikla sklená výšková budova, ktorej parter aj ďalšie podlažia pokrýva na fasáde motív bambusových stromov podsvietených pomocou LED. foto © Ramon Prat

 

Architektúra a ľudia patria k sebe
V čom však spočíva podstata dobrej budovy? V prípade Studia Fukas určite v humanistickom prístupe – v demokratickom vnímaní vzťahu medzi mestom, človekom a architektúrou. V článku, ktorý bol uverejnený v publikácii Cities, Architecture and Society pri príležitosti 10. medzinárodnej výstavy Venice Biennale, hovorí Massimiliano Fukas o tom, že dôležitosť architektúry si paradoxne lepšie uvedomíme, ak sa staneme svedkami jej zániku. „Keď v Afganistane zničili monument Buddhas, zrútili sa dvojičky v New Yorku, či keď pod rukami nacistov padla synagóga v Drážďanoch, na všetkých týchto miestach bolo odrazu cítiť absenciu niečoho, isté vákuum... Architektúra môže – alebo skôr musí – mať na spoločnosť vplyv. Nemôže byť od ľudí nezávislá, pretože ak si predstavíte mesto bez ľudí alebo ľudí bez architektúry, je tu zjavná absencia."

 

studiofuksas 07 MarkthauserHistorické jadro nemeckého mesta Mainz je eklektickým mixom historických budov na čele s katedrálou z 10. storočia, pokračujúc početnou konverziou budov a končiac nákupným strediskom zo 70. rokov. Pri rozvíjaní projektu Markthäuser však Massimiliano Fuksas nechcel vytvoriť „novú starú budovu“, ale stavbu v historickom duchu bez akejkoľvek rétoriky. foto © Moreno Maggi studiofuksas 08 Peres Peace HouseJaffa ‒ izraelský Tel Aviv. V lokalite, kde sa stretáva židovská a arabská kultúra, vytvorilo Studio Fuksas zhmotnenú víziu mieru. Budova Peres Peace House znázorňuje „čas a trpezlivosť“ v súvrství meniacich sa materiálov, symbolizujúcich atmosféru miesta, ktoré si mnoho vytrpelo. foto © Amit Geron                                                                                                  

 

Dizajn nábytku vs dizajn budovy
Massimiliano je hosťujúcim profesorom na mnohých významných univerzitách, ako sú Columbia University v New Yorku, École Spéciale d'Architecture v Paríži alebo Akademie der Bildenden Künste vo Viedni. Od roku 2000 dokonca píše svoj vlastný architektonický stĺpček v talianskom magazíne L´Espresso. Doriana zasa po štúdiu na univerzie La Sapienza, kde sa v súčasnosti venuje vzdelávacím aktivitám v rámci Inšitútu histórie umenia, doplnila svoje vedomosti aj na parížskej École Spéciale d'Architecture. Počas benátskeho bienále, na čele ktorého stál jej manžel, bola kurátorkou štyroch osobitných projektov – Jean Prouvé, Jean Maneval, Pavilón pokoja (Peace Pavilion) a Architektúra priestorov (Architecture of Spaces), ako aj sekcie súčasného umenia. Práve francúzsky dizajnér Jean Prouvé je Dorianinou veľkou vášňou, o čom svedčí aj množstvo kúskov z jeho dielne, ktoré si našli miesto v rímskom apartmáne svetoznámej architektonickej dvojice. Samotná Dorianina práca zahŕňa popri architektonickej práci aj dizajn rozličných úžitkových predmetov a nábytku. Navrhla napríklad hodinky pe Seiko, čajový a kávový set pre Alessi či kreslo pre firmu Poltrona Frau. „Dizajn nábytku vyžaduje veľa úsilia. Trvá dva roky, kým vytvoríte kreslo, čo je, mimochodom, rovnaký čas, za aký sme navrhli priestory milánskeho výstaviska," podotýka Doriana.

 

studiofuksas 09 foligno
O tom, ako môže minimalistický dizajn vzbudiť duchovnú atmosféru, svedčí farský komplex Kostola sv. Pavla v talianskom meste Foligno. foto © Moreno Maggi

 

Dobré emócie
Projekty sa však menia, nie sú statické. Prichádzajú výzvy v malej aj veľkej mierke, moderné aj klasické, expresívne aj umiernené. Uprednostňovať takú alebo onakú cestu nie je filozofiou štúdia. Aj preto sa nebojí pracovať na akomkoľvek projekte a s akýmkoľvek materiálom. Celkové portfólio štúdia tak pôsobí mimoriadne eklekticky. Prechod z veľkých projektov na veľké pritom podľa Massimilianových slov pomáha človeku vytvoriť si potrebný nadhľad. Školy, hotely, nákupné a kancelárske centrá, ale aj kostoly, hudobné siene, múzeá či výskumné strediská – to všetko zahŕňa zoznam budov, ktoré vznikli pod vedením Massimilana a Doriany Fuksas: „To, čo vytvárame, sú v konečnom dôsledku emócie ‒ dobré emócie, pozitívne emócie adresované ľuďom, ľudským bytostiam..."

 

studiofuksas 10 18 septemberplein
Aj verejné priestory možno riešiť funkčne a zaujímavo. Svedčí o tom aj vstup do parkovacieho a bicyklového domu na námestí 18 septemberplein v Eindhovene, ktorý Studio Fuksas poňalo ako dva lievikovité útvary vynárajúce sa spod zeme. foto © Rob 't Hart

 

pripravila: Anna Salvová

 

Celý článok si môžete prečítať v magazíne SaB júl 2014.

 

 

 

Pin It