thoi banner

 

12. 4. 2018

Novotvorený diaľničný úsek zo Strážova do Brodna sa stal víťazom 23. ročníka celoštátnej súťaže Stavba roka. Diaľničný objekt zároveň získal Cenu Ministerstva dopravy a výstavby za celospoločenský prínos. Mediálnym partnerom podujatia je aj časopis Stavebníctvo a bývanie a vydavataľstvo MEDIA/ST.

Diaľničná stavba uspela medzi dvadsiatimi prihlásenými stavbami z celého Slovenska. Severozápadný diaľničný obchvat Žiliny dlhý 4250 metrov otvorili vlani v decembri. Výstavba stála 255 miliónov eur bez DPH. Vybudovaním úseku motoristi ušetria zhruba tri a pol minúty v porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy v Žiline.

Súťaž Stavba roka podporuje kvalitnú práce na stavebnom diele. Súťaž sa vyhlasuje pre všetky stavby v kategóriách budovy a inžinierske stavby – novostavby, rekonštrukcie, obnovy, ktoré boli realizované na území Slovenskej republiky.

Porota hodnotila architektonické a urbanistické riešenie, konštrukčné a stavebno-technické riešenie, funkčnosť a vplyv na životné prostredie, použité materiály a výrobky, stavebnú realizáciu, ekológiu, energetickú náročnosť a celospoločenský prínos.

Zaujímavosti o diaľničnom úseku

Tunel Považský Chlmec
- má dĺžku 2 218 metrov
- je dvojrúrový pre oba smery jazdy
- razil sa zo šiestich strán súčasne
- na razení sa podieľalo 35 strojov
- v nepretržitej prevádzke na ňom pracovalo 240 robotníkov

Estakáda
- má dĺžku 1 400 metrov
- stojí na 57 pilieroch, z nich 35 je vo vode
- protihluková stena je osvetlená proti nárazu vtákov

 

Autori architektonického riešenia: Ing. Branislav Juhás, Ing. Pavel Sliwka, Ing. Libor Mařík
Projektanti architektonickej časti:  Dopravoprojekt, a. s.
Projektant rozhodujúcej odbornej časti: Dopravoprojekt, a. s., HOCHTIEF CZ, a. s.
Hlavný zhotoviteľ: Združenie „D3 Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno)“, líder EUROVIA SK, a. s., členovia HOCHTIEF CZ, a. s., SMS, a. s.
Hlavný stavbyvedúci: Ing. Miloš Farkaš
Stavebník: Národná diaľničná spoločnosť, a. s.
Dozorná činnosť: Združenie „EUTECH&ESP&MÜLLER&API-D3“
Celkové inv. nákl. (bez DPH):  254,9 mil. €
Doba výstavby:  06/2014 – 11/2017

 

 

Diaľnica D3 v úseku Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno) je súčasťou prioritného diaľničného ťahu D1 – D3 na trase Bratislava – Trenčín – Žilina – Skalité. Trasa diaľnice začína najnáročnejším stavebným objektom – estakádou na D3, ktorá  križuje cestu I/18, železničnú trať, vodnú nádrž Hričov a cestu II/507. Výstavba bola realizovaná tromi rôznymi technológiami, a to technológiou letmej betonáže, vysúvaním a použitím podpornej skruže. Zaujímavým a unikátnym riešením je, že celá estakáda v dĺžke takmer 1,5 km je tvorená jedným dilatačným celkom. V lokalite Vrch je trasa ďalej vedená tunelom Považský Chlmec. Jeho dĺžka je viac ako 2,2 km a bol vybudovaný v dvoch tunelových rúrach s dvoma jazdnými pruhmi v jednom smere. Práce na razení tunela trvali 14 mesiacov s mesačným postupom cca 300 m pri použití jedinečnej technológie – vybudovaní stredovej jamy, ktorá umožnila razenie tunelov v šiestich čelbách súbežne. Hneď za tunelom prechádza trasa na estakádu v dĺžke približne 400 m vedúcu ponad miestnu komunikáciu a rieku Kysuca a následne končí v novovybudovanej križovatke Brodno.

 

 

text: bk

foto: Incheba, nds

 

 

 

Pin It