Pripravil: Ing. Zlatko Balaš

 

Začal by som asi tým, že evolúciou sa človek neustále prispôsoboval dennému svetlu, vstával so slnkom a išiel spať so slnkom, jediné umelé svetlo, ktoré mal bol oheň. Naše telo sa prispôsobilo tomuto režimu. Denné svetlo má obrovský vplyv na rôzne procesy v našom tele, v podstate denné svetlo riadi naše biologické hodiny. 

 

Keď hovoríme o biorytmoch tela, hovoríme o cirkadiánnych rytmoch. Sú to prirodzené biorytmy tela, ktoré sa pravidelne striedajú počas dňa, striedanie bdenia a spánku. V priebehu jednotlivých cyklov sa pod vplyvom zmeny dĺžky osvetlenia mení hladina rôznych hormónov, napríklad serotonínu, melatonínu a kortizolu.

 

 

20 SvetelneStropy.sk

 

 

Viaceré štúdie preukazujú, že poruchy cirkadiánnych rytmov spôsobujú poruchy nálad, majú vplyv na správanie a celkový psychický stav. Na striedanie a načasovanie týchto rytmov vplývajú rôzne činitele. Jednak vnútorné, napríklad stres či strava, ale aj vonkajšie, spôsobené prostredím, v ktorom človek žije a pracuje ako sú prísun prirodzeného svetla a kvalita umelého osvetlenia. Naše centrálne hodiny sa teda každý deň "nastavujú" pôsobením svetla a stravou, ktorú prijímame. Podľa týchto hodín sa synchronizujú aj vnútorné hodiny jednotlivých orgánov v tele. 

 

 

Napríklad serotonín je zodpovedný za dobrú náladu, optimistické myslenie a pocit zasýtenia. Pomáha organizmu vytvárať a udržať si pozitívne emócie a náladu. Hrá dôležitú úlohu v tom, ako sa človek každodenne cíti. Pri nízkej hladine serotonínu pociťujeme stres, depresiu, úzkosť, sme citlivejší na bolesť a môžeme mať problémy s pamäťou. Jeho tvorbu podporuje počas dňa svetlo a je závislý na množstve svetla.Jeho nedostatok sa môže prejaviť hlavne v zimných mesiacoch, keď nie je dostatočný prísun slnečného svetla. Toto môže byť príčinou úzkostných a depresívnych stavov počas zimného obdobia.

 

 

 zdrave osvetlenie v domacnosti svetelne stropy stavebnictvo byvanie

 

 

Ďalším dôležitým hormónom je melatonín alebo hormón tmy a spánku. Melatonín vylučuje ľudské telo v noci, pričom jeho koncentráciakulminuje približne okolo tretej hodiny ráno. Melatonín je zodpovedný za zdravý spánok a pekné sny. Jeho tvorba začína vo večerných hodinách, kedy sme vystavený viac menej umelému osvetleniu a končí v ranných hodinách.

 

 

 

 

Ľudia, ktorí sú dennodenne vystavení studenému svetlu

a aj doma majú studené svetlo, sú neustále vystavení stresu

 

 

 

Najnovšie štúdie objavili nový, tretí typ fotoreceptorov v ľudskom oku, ktorý je citlivý na modrú zložku svetelného spektra.Zistili, že práve svetlo riadi produkciu melatonínu v tele. Inak povedané, to aké svetlo preniká cez naše oko priamo ovplyvňuje tvorbu melatonínu, a tým pádom aj kvalitu nášho spánku čo ďalej ovplyvňuje krvný obeh, krvný tlak, telesnú teplotu, starnutie a imunitu. To znamená, že použitím nevhodného osvetlenia, napríklad studeného svetla, vo večerných hodinách spôsobuje potlačenie produkcie melatonínu a tým pádom degraduje kvalitu nášho spánku a regeneráciu nášho tela. Naše oči sú tak citlivé na svetlo, že dokonca v nočných hodinách, keď sa prebudíme, stačí iba na 10 sekúnd zapnúť svetlo ktoré obsahuje modrú zložku svetla, naše oči pošlú informáciu nášmu mozgu, že je deň a zastaví sa produkcia melatonínu až na 90 minút. My sa síce znova zaspíme, ale kvalita spánku sa úplne zmení.

 

 

V ranných hodinách (približne medzi 7-8h ráno) sa produkcia melatonínu znižuje a hladina kortizolu (stresového hormónu)  dosahuje svoje maximum. Kortizol je hormón aktivity, pohybu a stresu. Jeho maximum je v ranných hodinách a počas dňa postupné klesá. Jeho tvorbu v našom tele ovplyvňujú rôzne faktory ako sú stres, kofeín, nekvalitný a nedostatočný spánok a pod. Zvýšenie produkcie kortizolu však dokáže ovplyvniť aj svetlo a najmä biele (studené) svetlo. Pokiaľ sme vystavený studenému svetlu príliš často, jeho produkcia sa môže zvýšiť čo môže spôsobiť rôzne problémy: obezitu, depresie, vredy, srdcovo-cievne problémy, oslabenie imunity, impotenciu, neplodnosť a poškodenie pamäte. Ľudia, ktorí sú dennodenne vystavení studenému svetlu a aj doma majú studené svetlo, sú neustále vystavení stresu, nevedia si oddýchnuť a majú nekvalitný spánok. Bohužiaľ, na Slovensku sú veľmi populárne LED žiarovky a svietidlá s chladným bielym svetlom. Dokonca ich v obchodoch ponúkajú ako náhradu za denné svetlo lebo sa farebne približujú dennému svetlu.

 

 

zdrave osvetlenie svetelnestropy byvanie vybavenie domacnosti stavebnictvo byvanie

 

 

Kvalitné denné svetlo nie je len o farbe svetla ako je to dnes chápané. Keď sa spýtate v obchode alebo štúdiu so svietidlami, aby Vám odporučili denné svetlo ponúkajú Vám svietidlá a žiarovky s chladným svetlom často nad 5000K, v tých najhorších prípadoch aj nad 6000K. Dokonca celé marketingové kampane sú tvorené na tému denného svetla z „čínskej“ LED žiarovky, ktorá Vám ledva osvetlí toaletu a nie ešte obývačku. Keď hovoríme o dennom svetle, musíme brať do úvahy množstvo parametrov, ktoré je potrebné dodržať, aby sme sa čo i len priblížili skutočnému svetlu ako z oblohy a jeho kvalite.

 

____________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 Na týchto 5 parametrov dbajte vždy

 

  1. Musíme dbať na kvalitu svetla a teda farebné podanie CRI. Tento údaj nám hovorí o tom, koľko farieb skutočne budeme v priestore vnímať pod daným svietidlom. Pri dennom svetle vidíme všetky farby priestoru, kdežto pri umelom svetle sa k tomuto číslu najmä pri moderných LED zdrojoch, môžeme len priblížiť. Od toho, koľko skutočne farieb v priestore budeme vnímať, závisí, ako ten priestor bude na nás pôsobiť, či budeme vidieť živé a pestré farby priestoru. Toto na nás môže spätne vplývať, ovplyvňovať našu náladu, dokonca aj vyvolať depresie, úzkosť a nevoľnosť.

 

  1. Musíme zvoliť tú správnu teplotu svetla alebo mať možnosť si ju prispôsobovať. V domácnostiach často trávime čas hlavne ráno pred prácou a večer po práci prípadne aj ak sme domá celý deň väčšinou máme dostatok prieniku denného svetla do interiéru a často umelé osvetlenie ani počas dňa nepoužívame. Z tohoto dôvodu odporúčame do domácnosti používať najmä teplé farby svetla aby sme vo večerných a skorých ranných hodinách nenarušili biorytmy v našom tele. Pokiaľ máme priestor kde je nedostatok denného svetla tak jednoznačne odporúčame osvetlenie s možnosťou nastavenia teploty bieleho svetla medzi studenými a teplými odtieňmi.
  1. Potom musíme dbať na celkovú intenzitu osvetlenia a teda v priestore by sme mali zabezpečiť zodpovedajúcu úroveň osvetlenia pre daný účel. Je to pre každú miestnosť iné a zvlášť v domácnostiach potrebujeme vytvoriť viacero úrovni osvetlenia napríklad v obývačke, ktorá nám môže slúžiť aj na prácu, čítanie, oddych a relax. Toto vieme dosiahnuť napríklad použitím centrálneho svetla doplneného o ďalšie doplnkové a dekoračné osvetlenia, ktoré nám v priestore zabezpečia spoločne aj vyššiu intenzitu a zároveň nám umožnia vytvoriť aj rôzne svetelné scenáre, navodiť atmosféru a tým aj náladu. Často sa stretávame so zákazníkmi, ktorí v strede izby majú síce dizajnový krásny krištáľový luster za niekoľko tisíc eur a v ňom čínske LED žiarovky studenej farby svetla. Výsledkom je nedostačujúca intenzita v obývačke a ešte aj nekvalitné osvetlenie, ktoré ich drží neustále v strese.

 

  1. Tak ako aj vonku tak i v interiérijerovnako dôležitá rovnomernosť osvetlenia priestoru. Pokiaľ mámeviacero svietidiel a druhov osvetlenia, musíme dbať na to, aby sme v priestore nemali veľké rozdiely jasu a tieňov, a teda osvetlené a tmavé miesta. Čím máme viac takýchto nerovnosti, naše oči sa neustále pri pohľade alebo pohybe v priestore prispôsobujú a pracujú. Toto nám môže spôsobiť únavu, bolestí očí a hlavy, tiež depresiu.

 

____________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Keď si všetky požiadavky na kvalitné osvetlenie uvedomujeme,

musíme nájsť vhodný spôsob svietenia a svietidlá,

aby sme dodržali všetky parametre.

 

 

 

 

zdrave osvetelenie v kupelni stavebnictvo byvanie

 

 

 

 

Svetelné stropy

ako zdravá alternatíva osvetlenia

 

Snahou a cieľom umelého osvetlenia je čo najviac sa priblížiť dennému svetlu. Je potrebné splniť súhrn požiadaviek a parametrov, aby sme sa čo najviac priblížili rôznym svetelným scenárom denného svetla. Inšpiráciu máme v oblohe. Chceme do interiéru dostať obrovskú intenzitu tak, aby nás neoslňovala, aby nám neubližovala. Snažíme sa dostať svetlo s parametrami čo najviac blížiacimi sa dennému svetlu.

 

 

svetelne stropy zdrave osvetlenie v detskej izbe stavebnictvo byvanie

 

 

 

Tuto narážame na problém nakoľko na Slovensku väčšina konvenčných svietidiel nie je schopná vygenerovať dostatočnú intenzitu a keď aj áno, veľkosť ich difúzora je nepostačujúca a svietidlá sú oslňujúce čo je nepríjemné a hlavne nezdravé. Najhoršie sú na tom napríklad bodové svietidlá, tie sú bohužiaľ na Slovensku veľmi obľúbené a používajú sa aj ako centrálne osvetlenia v rámci obývačiek, kuchyne, kúpeľne alebo v najhoršom prípade v rámci detských izieb kde sú priamo tieto svietidlá nebezpečné pre detské oko. Detské oči sú v prvých rokoch života veľmi citlivé na svetlo a veľmi ľahko im svetlo môže ublížiť. Deti veľmi často pozerajú do svetla, resp. pozerajú sa neustále smerom hore na nás a pritom ich bodové svietidlá môžu oslniť a ublížiť im. Pri svetelných stropoch nám tento nepriaznivý stav nehrozí. Svetelné stropy sa vyznačujú hlavne veľkou difúznou plochou ktorá rozptyľuje svetlo. Čím je plocha svetelného stropu väčšia, tým je svetlo príjemnejšie a lepšie rozptýlene v priestore.

 

 

 

 

Detské oči sú v prvých rokoch života veľmi citlivé na svetlo

a veľmi ľahko im svetlo môže ublížiť.

 

 

Svetelné stropy vznikli ako alternatíva, ku konvenčným svietidlám, ako snaha napodobniť oblohu a dostať denné svetlo do interiéru. Okrem kvalitného svetla s vysokým indexom podania farieb a možnosti nastavenia teploty farby svetla, svetelné stropy spĺňajú aj ďalšie kritéria denného svetla a dokážu do interiéru dostať obrovskú intenzitu a dokonale ju rozptýliť v priestore. Už pri veľkosti 1m alebo 1,2m dokážeme do bežnej obývačky dostať intenzívne svetlo vhodné aj na príležitostnú prácu. Samozrejme čím viac svetla potrebujeme dostať do interiéru tým musí byť väčšia aj plocha svetelného stropu. Ideálnym prípadom sú celostropné svetelné stropy. Vtedy vieme dosiahnuť intenzitu ako za slnečného dňa kde zdroj svetla takmer ani nevnímame, vzniká pocit otvorenej strechy a cítime sa ako keby sme boli vonku. Svetlo je dokonale rozptýlene v priestore. Takéto riešenia sú ideálne najmä pre detské izby kde potrebujeme až na podlahe dosiahnuť dostatočné intenzívne svetlo a zároveň detskému oku neublížiť.