Panoráma nad riekou Hudson môže vyvolať dojem déjà vu. Najnovšie projekty architektov totiž volajú po renesancii dekoratívnych fasád, ktoré symbolizujú najslávnejšie objekty dvadsiatych rokov minulého storočia. A supervysoký mrakodrap Steinway Tower svedčí o tom, že New York vkladá históriu do moderných tvarov. 

 

Žiadny zo stavebných materiálov by nedokázal charakterizovať Manhattan lepšie ako sklobetón. No aktuálnym trendom vo výstavbe miliardových projektov je niečo omnoho dômyselnejšie. V projektoch sú totiž čoraz zreteľnejšie odkazy na prvé mrakodrapy New Yorku. Steinway Tower však na toto architektonické a kultúrne dedičstvo odkazuje vskutku ohľaduplným spôsobom. Jeho fasáda je totiž riešená tak, aby bolo možné z okien budovy pozorovať susednú, desaťposchodovú budovu Steinway Hall z roku 1925.

 

mrakodrap 111 west shop architects panorama new yorku stavebnictvo a byvanie

 Foto: SHoP Architects/JDS Development Group

 

Výstavba, ktorá sa začala v roku 2014, by mala byť oficiálne ukončená v priebehu tohto roka. Pokiaľ sa tak skutočne stane a nedôjde k nijakým neželaným omeškaniam, 435 metrov vysoká budova sa stane najvyšším mrakodrapom Manhattanu a zároveň najtenším mrakodrapom na svete. Už teraz sa však zaradila medzi tie, ktoré charakterizujú novo sformované hnutie, využívajúce tradičné stavebné materiály. Čím je však Steinway Tower tak výnimočný?

 

 

 

mrakodrap 111 fasada dekorativna west shop architects stavebnictvo a byvanie

Projekt vzbudil vlnu kritiky aj obdivu. Obdiv si vyslúžil predovšetkým za prepracované fasádne riešenie, založené na obklade z pálených tehál, skla a bronzových lamiel, dodávajúcich konštrukcii jemnejšie, plynulé línie. Foto: SHoP Architects/JDS Development Group

 

 

 

Greg Pasquarelli, hlavný projektant zo zodpovednej architektonickej kancelárie SHoP Architects, sa nazdáva, že časom sklených fasád začína v New Yorku na túto chvíľu zvoniť umieračik. „Niektoré z tých sklobetónových mrakodrapov sú pútavé, no vo väčšine prípadov je sklobetónová fasáda len dôkazom bezvýchodiskového riešenia architektov a víťazného názoru developerov bez fantázie.“ Treba povedať, že práve Pasquarelliho štúdio patrí medzi tie, ktoré sa na panorámu mesta dívajú s rešpektom a predvídavosťou. Veď súbor budov American Copper Buildings v blízkosti riečneho toku East River je navrhnutý tak, aby sa v priebehu rokov z medeného odtieňa menil pod vplyvom prírodných živlov na prirodzene zelený. Pasquarelli totiž zvolil pri fasádnom riešení medený plášť, ktorý vplyvom oxidácie v priebehu rokov ozelenie; jav, ktorý je možné pozorovať aj na dnešnom vzhľade Sochy slobody. 

 

mrakodrap 111 west shop architects stavebnictvo a byvanie

 Foto: SHoP Architects/JDS Development Group

 

 

K Pasquarelliho vyjadreniu si pripájajú aj ďalšie hlasy z branže a reagujú na nimi práve tak adekvátnym štýlom, akým Pasquarelliho Steinway Tower. Peter Guthrie či David Adjaye postupujú v prípade vlastných projektov podobne. Budovy z obdobia Art Deca, ktoré sa zapísali do kultúrneho dedičstva New Yorku, si zachovali svoju jedinečnosť a nezameniteľnosť predovšetkým vďaka tomu, že vzťah exteriéru s interiérom je úzko spätý. Práve o mrakodrapoch ako Chrysler Building či American Standard Building možno povedať, že nie sú len dôkazom umeleckej vyspelosti a technickej zručnosti, ale tiež učebnicovým príkladom vkusu a spoločenských nárokov niekdajších dôb.

 

 

mrakodrap 111 west interier apartman shop architects stavebnictvo a byvanie

Takéto odvážne projekty totiž developeri cielia na ekonomickú supertriedu. To však v kontexte realitného trhu ovplyvňuje hladinu nehnuteľností v susedstvách a núti obyvateľov prispôsobovať sa rastúcim nájmom. Foto: SHoP Architects/JDS Development Group

 

 

Jedná sa o aspekt, ktorý v susedstve zrkadlových fasád nie je možné nájsť. Rýchlo zabudnuteľné prevedenie a „prvoplánové“ kópie luxusných veží v legendárnom Manhattan’s Row. No aj na Steinway Tower sa zniesla kritika zo strany občanov, ktorí prestávajú vidieť zmysel v závodoch o najtenší, najvyšší a najpôsobivejší mrakodrap. Takéto odvážne projekty totiž developeri cielia na ekonomickú supertriedu. To však v kontexte realitného trhu ovplyvňuje hladinu nehnuteľností v susedstvách a núti obyvateľov prispôsobovať sa rastúcim nájmom. A každým rastúcim poschodím Steinway Tower sú aj dohady o miznúcej newyorskej strednej triede častejšie a hlasnejšie.