Laska z ulice

Vertikálne dosky cédrového obkladu sa striedajú s celozasklenými priečkami vyplnenými oceľovými rámami.Obidva prvky symoblicky odkazujú na pôvodnú funkciu stavby, v ktorej bola píla a sklad dreva.

 

Verili by ste, že na mieste, kde kedysi stála opustená píla a sklad na drevo, dnes nájdete čistýmoderný dom plný svetla a nápaditých detailov? Niekedy je priam neuveriteľné, aké kúzelné premeny dokážu architekti urobiť s odpísanými zdevastovanými stavbami. Samozrejme, na začiatku takýchto zázrakov býva silný príbeh. Začalo sa to vlastne celkom nevinne...

 

Súčasní majitelia bývali v dome, ktorý sa nachádzal oproti ich novému pozemku. Rozpínal sa v úzkom páse medzi terasovitými záhradami a radom garáži na ulici 16 West London. Kedysi tam stála píla a sklad na drevo, tie však postupne schátrali. Keďže hrozilo, že nehnuteľnosti by sa mohli „zmocniť“ vlastníci bez štipky rešpektu voči geniu loci, rozhodli sa osvietení „susedia“ bývalú pílu kúpiť a ochrániť ju pred necitlivými stavebnými zásahmi. A hoci nemali v pláne zmeniť svoju adresu, predsa sa nakoniec sťahovali. Nehnuteľnosť mala čosi do seba a prirodzene ich to k nej ťahalo – schátraný objekt zveľadili sami.

 

Laska z ulice

 

NAJSPOKOJNEJŠÍ SME S TÝM, KOĽKO SVETLA SME VNIESLI DO INTERIÉRU A KOĽKO PRIEHĽADOV POZDĹŽ CELÉHO DOMU SME VYTVORILI. KEĎ STE VNÚTRI, ÚPLNE ZABUDNETE NA TO, ŽE STE V LONDÝNE.

 

Súhlas od 21 susedov

Majiteľom veľmi záležalo na tom, aby rekonštrukcia prebiehala v súlade s mestskými regulatívmi. Na odvážnu konverziu sa podujala londýnska architektonická kancelária De Rosee Sa, ktorá vytvorila dom so silnými líniami, plný prírodných materiálov odkazujúcich na pôvodný charakter tohto miesta. „Najmä v prvých fázach projektu sme sa veľmi snažili, aby sme majiteľov domu presvedčili, že rekonštruovať tento objekt je hodné všetkého rizika, ktoré projekt so sebou niesol. Museli sme odkryť jeho potenciál,“ rekapituluje Max De Rosee, riaditeľ De Rosee Sa Architects. Územný plán obmedzoval stavebníkov najmä výškovo, nová zástavba preto musela kopírovať hmotu existujúceho objektu. Klienti museli najskôr získať dvadsaťjeden súhlasných stanovísk od majiteľov susedných pozemkov, aby mohli vôbec odštartovať stavebné práce.

 

Laska z ulice

Obývačka aj kuchyňa s jedálňou sú umiestnené v samostatných blokoch oddelených malými dvorčekmi. Toto riešenie zabezpečilo, že miestnosti sú presvetlené z obidvoch strán.

 

Laska z ulice

Pôvodný dom nikdy nemal poschodie. A keďže stanovená výška zástavby v tejto mestskej časti neumožňovala ťahať stavbu do výšky, architekti doplnili dom obytným suterénom.

Laska z ulice

Pozdĺžnu budovu spája po celej dĺžke úzka chodba. Celou líniou sa tiahne obklad z červeného cédra.

Laska z ulice

 

Rozbíjanie hmoty

V úzkej spolupráci s klientom sa architekti z kancelárie De Rosee Sa rozhodli vybudovať nový suterén. V zadaní totiž stála požiadavka vybudovať dve spálne, do výšky však stavbu rozširovať nemohli. Prízemie je rozdelené na obývačku, kuchyňu a spálňu s prislúchajúcou kúpeľňou. Druhá spálňa je umiestnená práve v novovybudovanom suteréne a má nielen vlastnú kúpeľňu, ale aj vonkajší dvorček. Osadiť nové okná do pôvodných stien bolo v podstate nemožné, pretože by obyvatelia domu zostali susedom príliš „na očiach“. Druhým problémom, s ktorým sa architekti museli popasovať, bol úzky, 37 metrov dlhý pozemok. Namiesto sústredenia hmoty domu do jedného kompaktného celku preto celý objem porozdeľovali na menšie časti a predelili ich troma malými dvorčekmi. Do úzkej dispozície tak vniesli veľké množstvo prirodzeného svetla. Namiesto francúzskych okien opatrili fasády celosklenými priečkami s čiernymi oceľovými rámami, ktoré pripomínajú vzdušnú atmosféru loftov. Výhodou je, že toto riešenie poskytlo priehľady po celej dĺžke otvorenej dispozície – dom tak pôsobí oveľa priestrannejšie. Okrem toho, počas horúcej letnej sezóny môže byť úplne otvorený a poskytovať príjemné bývanie v priestore, v ktorom prakticky neexistujú hranice medzi interiérom a exteriérom.

 

 

Laska z ulice

Laska z ulice

Laska z ulice

Spálne a kúpeľne sú zariadené striedmejšie, majú však vysoké stropy s priznanou šikmou strechou. Pôsobia preto oveľa väčšie, než sú v skutočnosti.

 

Krása červeného cédra

Múry vnútorných dvorčekov aj plot majú obklad z červeného cédra, vďaka čomu zjemňujú priemyselný nádych stavby, vnášajú do minimalistického bieleho interiéru textúru a farebnosť a zároveň v sebe nesú skrytú symboliku pôvodného skladu na drevo. Rovnaký obklad sa objavuje aj v interiéri, kde vizuálne ohraničuje priestory s inou funkciou, než je bývanie, napríklad kúpeľňu, pracovňu a sklad. Možno ho však nájsť aj na ďalších prvkoch v interiéri, napríklad na vstupných dverách alebo na skrini. Červenému cédru skvelo sekundujú aj prvky vyrobené z iných materiálov, ako sú čierne oceľové rámy zasklenia či parkety so vzorom rybej kosti. „Chceli sme vytvoriť kontrast medzi krehkosťou bielych stien a stropov a výrazovo silných materiálov, strávili sme preto nemálo času nad tým, ako do detailu zladiť napríklad obklad z červeného cédra so žulovými dlažobnými kockami. Najspokojnejší sme s tým, koľko svetla sme vniesli do interiéru a koľko priehľadov pozdĺž celého pozemku sme vytvorili. Keď ste vnútri, úplne zabudnete na fakt, že sa nachádzate v londýnskom dome,“ dodáva Max De Rosee.

 

 

Pin It