Terapia svetlom 01Prekážajú vám čoraz kratšie a chladnejšie dni? Nevľúdne počasie môžete zahnať stretnutím s priateľmi či dobrou knihou, nedostatok denného svetla správnym umiestnením a riešením okenných otvorov, ktoré zachytia aj tú trochu slnečných lúčov počas dňa, či dômyselným systémom umelého osvetlenia. 

 

Terapia svetlom 02

 

Presvetlite dom cez veľké plochy

Je síce pravda, že výplne otvorov patria z hľadiska tepelných únikov k najrizikovejším častiam obvodových stavebných konštrukcií, nemusí to však byť pravidlom. Veľké zasklené plochy vám môžu pri dodržaní čo najnižšej hodnoty súčiniteľa prestupu tepla (či už rámom okna, samotným sklom alebo najlepšie celým oknom) robiť dobrú službu. A to aj počas chladnejších období. Na druhej strane sa totiž postarajú o pasívne solárne zisky – teda teplo, ktoré získavate priamo zo slnka. Samozrejme, tepelno-technické vlastnosti okna sú základ. Predpokladom dobrej energetickej bilancie okna je aj jeho správne umiestnenie tak, aby ste v zime mohli profitovať z veľkého úhrnu slnečných lúčov.

 

Terapia svetlom 03

 

Urobte reorganizáciu dispozície

Navrhovať dispozíciu s ohľadom na svetové strany už vo fáze projektovania je ideálne, častejšie však dochádza k situácii, keď rozloženie miestností už nedokážete ovplyvniť – napríklad v zakúpenom byte či v existujúcom dome. Vtedy sa stačí zamyslieť nad tým, ktoré miestnosti využívate viac, prípadne v ktorých hodinách dňa. Doslova „umiestňujte“ svoje pravidelné rituály podľa polohy slnka na oblohe. Tak možno prídete na to, že rodičovská spálňa, kde sa zdržiavate prevažne iba v noci, naozaj nepotrebuje toľko svetla ako detská izba, v ktorej sa vaše ratolesti hrajú aj učia. Spoločnosť VELUX nedávno prekvapila výsledkami štúdie Indoor Generation, kde sa okrem iného hovorí aj o tom, že detské izby majú, paradoxne, zo všetkých priestorov v domácnosti najviac znečistený vzduch. Deti pritom vnímajú čerstvý vzduch ešte intenzívnejšie než dospelí, preto by ste ich mali už odmalička učiť, aby si vytvorili vetrací rituál. Okno treba v detskej izbe otvoriť ráno po zobudení i večer pred spaním.

 

Terapia svetlom 04

 

Pozvite slnko aj do chodby

Nie všetky haly rodinných domov sú vybavené oknom. Pre vstupné priestory preto môžete vyberať modely dverí, ktoré majú zabudované presvetľovacie prvky. V súčasnosti sú zaujímavým variantom vchodové dvere s postranným svetlíkom (prisvetlíkom) alebo nadsvetlíkom, vytvoreným z číreho alebo mliečneho skla. Chodby alebo tmavé kúty môžete presvetliť či doplniť prirodzeným svetlom aj pomocou svetlovodov. Vďaka nim sa slnečné svetlo dostane aj tam, kde nie je možné dobudovať žiadne okná.

 

Terapia svetlom 05

 

Pomôžte svetlu zhora

Ak máte strechu, pomôžte si strešnými oknami alebo svetlíkmi. Ich hlavnou výhodou je, že privádzajú do interiéru dostatok denného svetla a tým aj solárne zisky, ktoré potešia práve na jeseň alebo v zime. Prídu vám vhod aj pri vetraní, keďže sa práve počas chladnejších večerov postarajú o rýchlejšiu a efektívnejšiu výmenu vzduchu pomocou systému priečneho vetrania (oknami z dvoch svetových strán) alebo komínového efektu (strešnými oknami, ktoré sú umiestnené vo viacerých úrovniach). V prípade dvojpodlažného rodinného domu je vynikajúcim riešením umiestniť strešné okno napríklad nad schodiskovou šachtou. Tá pomôže efektívne vyvetrať interiér a zároveň privedie denné svetlo až na prízemie domu. Odborníci odporúčajú vetrať minimálne dvakrát denne aspoň päť až desať minút, a to v každom ročnom období.

 

Terapia svetlom 06

 

Stavte na kvalitné umelé osvetlenie

Vhodným spôsobom osvetlenia a voľbou správnych svietidiel môžeme priamo ovplyvniť, ako sa budeme cítiť v interiéri. Verte, že vhodné riešenie svetelných prvkov v interiéri vám dokonca pomôže zahnať aj zimné depresie či únavu. Pred kúpou svietidiel sa preto poraďte so svetelným technikom.V súčasnosti patrí k zaujímavým funkciám umelého osvetlenia napríklad bio-dynamický režim. To znamená, že sa približuje charakteristikám denného svetla. V uzavretom priestore totiž pomáha simulovať zmenu teploty svetla, ku ktorej dochádza počas dňa a podporiť tak produkciu dôležitých hormónov v tele, ako sú serotonín (hormón šťastia) a melatonín (hormón spánku). Hlavne v zimnom období, keď sú dni krátke a často aj zamračené, možno pomocou bio-dynamického osvetlenia a jeho vysokej intenzity v interiéri doslova simulovať jasný slnečný deň a takto „oklamať“ naše telo, ktoré začne produkovať hormón šťastia. Treba si však uvedomiť, že bio-dynamický režim má zmysel a skutočne funguje najmä pri vyšších intenzitách osvetlenia. Keď zvolíte nevhodné svietidlo, alebo vám niekto zle navrhne osvetlenie, môže sa stať, že v interiéri budete mať nedostatok svetla (nízku intenzitu), alebo – ak máte možnosť meniť teplotu svetla – dosiahnete opačný účinok, a to simuláciu zamračeného zimného dňa.

 

 

Pin It