Na milánskom veľtrhu nábytku sme mohli vidieť, že rok 2012 sa v žiadnom prípade nenesie v znamení záhuby ani beznádeje. Dizajnéri sa síce vracajú k starším katalógom a kúskom, ktoré pretrvávajú v obľube zákazníkov, ponuka sa však prispôsobila dopytu.

 

Produkty sa nielen zmenšujú a zjednodušujú, ale aj menia. Postava dizajnéra sa povyšuje, už ho nevidíme len ako plánovača pracujúceho pre dobro svojej firmy, stáva sa z neho „mediálna hviezda". Dôraz sa presúva z veľkých značiek na konkrétne produkty a stretávame sa aj s počtom nových, málo známych alebo dokonca neznámych dizajnérov.

bois_de_rose

skrinky Bois de rose


Pozornosť je pri každom produkte upriamená na materiály, ktoré sú spracované s rešpektom k ich špecifickým vlastnostiam. Vezmite si, napríklad, skrinky Bois de rose, ktoré navrhol Massimo Morozzi pre značku Edra, jednoduché geometrické moduly s pruhovaným dyhovaním, ktoré vôbec nezodpovedá „pravidlám dyhovania".

bent-glass_stol

lavička Bent Glass

 

Ľahkosť a úmyselný nedostatok rozlišovacích prvkov charakterizuje lavička Bent Glass dizajnéra Naota Fukasawu pre Glas Italia. Na jej výrobu zvolil extra ľahký, transparentný, tvarovaný kryštáľ. Materiál teda dosiaho, z hľadiska významu, svoje historické maximum. Nejde ani tak o vzory či grafiku, ako jeho samotnú fyzickú prítomnosť. Vezmime si pohovku M.a.s.s.a.s. z dielne Patricie Urquioly, ktorú navrhla pre značku Moroso. Stehy a strih povrchovej tkaniny vytvárajú asymetrické línie, nezávislé na tvare čalúneného základu. Patricia je autorkou aj expresionistického "opuchnutého" polstrovania na kresle Husk outdoor, ktoré vytvorila pre B&B Italia.

 M.a.s.s.a.s

pohovka M.a.s.s.a.s.

Husk_outdoor

kreslo Husk

 Rulli1

stôl Rulli

 

S materiálom sú nevyhnutne spojené detaily, ktoré už nepovažujeme iba za obligátnu finalizáciu, ale predstavujú konštrukčný prvok s osobitým významom. Pozrime sa napríklad na stôl Rulli Luca Nichettiho pre značku Gallotti & Radice. Pri jeho výrobe sa vrátil k starej benátskej technike výroby kostolných vitráží. Zaujímavým detailom je aj napojenie masívnych drevených nôh na stole Beam guatemalského dizajnéra Luisa Alberta Arrivillagu pre MDF.

 

Beam01

stôl Beam

 

56h

kreslo 56h

 

Predstavili sa aj kúsky, na ktorých je vidieť čistá invencia, a to nielen z hľadiska formy alebo materiálu. Je to úplne inovatívna typológia. Vezmime si kreslo 56h, Fabio Novembre vytvoril pre Driade niečo ako „mytologické zviera". Potom je tu Marco Zito a jeho veľké svietiace listy Ginko pre značku De Castelli, ktoré pripomínajú Alicinu krajinu zázrakov.

 

Ginko_01

svietiace listy Ginko

 

Pro_

stolička Pro

 

Ako protiklad k extrémne inovatívnym, sa v Miláne objavili aj kúsky neutrálne, a tak aj univerzálne z hľadiska ich možného použitia a interpretácie. Príkladom môže byť stolička Pro, ktorú pre Flötotto navrhol Konstantin Grcic. Je vhodná aj pre verejné priestranstvá ako sú školy, ale spĺňa všetky aktuálne požiadavky, od čistoty designu, ergonómie, cez úplnú recyklovateľnosť a veľmi prijateľnú cenu.

 

Bonnie

kreslo Bonnie

 

K najvýraznejším fenoménom milánskeho veľtrhu môžeme určite zaradiť nostalgiu. Zvláštne je, že každý dizajnér sa vracia k inej dekáde. Napríklad kreslo Bonnie od rakúskych dizajnérok Polka, navrhnuté pre značku Wittmann, pôsobí ako z buržoázneho salónu, ale s nádychom osemdesiatych rokov.

 

Lepel

kreslo Lepel

 

Art deco inšpirovalo dizajnéra Luca Nichetto pri navrhovaní kresla Lepel pre Casamaniu.

 

Isola_2

kreslo Isola

 

Kreslo Isola od švédskeho dizajnérskeho tria Claesson-Koivisto-Rune pre Tacchini evokuje síce na prvý pohľad sci-fi. Ale skôr to, ktoré už dnes patrí do minulosti. Poctu Le Corbusierovi zložil malou pohovkou Chandigarh pre Moroso dizajnér Doshi Levien. Jedná sa teda skôr o jemné spomienky a individuálne inšpirácie a nie o čisté reprodukcie diel veľkých majstrov minulosti.

 

 

Chandigarh

pohovka Chandigarh

 

Organic

stolička Organic

 

Trošku iný prístup k nostalgii zvolila značka Vitra, ktorá sa rozhodla pre reedíciu stoličky Organic z dielne Eamesa a Saarineena, ktorú po prvý krát uviedli na trh v New Yorskom MoMa v roku 1940.

 

 

TON

 

Expozíciu TON pre milánsky veľtrh navrhlo štúdio Olgoj Chorchoj. Na obrazovkách mali návštevníci možnosť sledovať princípy ohýbania dreva a umiestnené tu boli aj dobové artefakty na ručné ohýbanie. Z najnovších produktov sme tu našli stoličku ONE od rakúskeho štúdia Guggenbichlerdesign..., ktorá zaznamenala veľký ohlas vďaka svojmu dizajnu a praktickosti. Ohlasom sa tešili aj ďalšie dve novinky, stolička RAUMA z rovnakej dielne a kreslo Forssa od Michala Riabiča.

 

 

Zeno

TEAM7


V Miláne sme mohli vidieť aj exkluzívne značky, ktoré na Slovensko distribuuje spoločnosť Zeno. Jednou z nich je aj TEAM7, ktorý prináša výhradne drevený nábytok

 

 

Text: Jana Zajasenská
Foto: archív firiem

 

 

 

Pin It