03 dreamstime xs 107724923 

 

Máme pred sebou nekonečný vesmír možností a príležitostí. Taká je symbolicky aj farba roka 2018 – Ultra Violet. Mystická, spirituálna, odvážna, inšpirujúca a nadčasová. Je však aj vhodná do interiérov a kancelárií a ak áno, tak v akej konštelácii?

Návrat mystickej fialovej

Vynachádzavá a nápaditá. Vyfarbuje cestu k tomu, čo ešte príde. Farbou roku 2018 je PANTONE 18-3838 Ultra Violet. Podľa spoločnosti Pantone je odtieň dramaticky provokatívny a nútiaci premýšľať. Komunikuje originalitu, vynaliezavosť a vizionárske myslenie, ktoré ľudí smerujú k budúcnosti. Napokon fialová je posledná farba viditeľného spektra. „Žijeme v časoch, ktoré vyzdvihujú invenciu, inovatívnosť a predstavivosť. Je to ten druh kreativity a inšpirácie, ktorý je zložkou Ultra Violet, ktorá znalosti a potenciál posúva o stupienok vyššie. Od objavovania nových technológií, až po nekonvenčné umelecké vyjadrenia a duchovné reflexie - intuitívna Ultra Violet sa rozprestiera na ceste k tomu, čo ešte len bude,“ hovorí Leatrice Eiseman, výkonná riaditeľka Pantone Color Institute.

Symbolika fialovej farby

Enigmatická a mystická fialová je symbolická pre kontrakultúru, nekonvenčnosť a umeleckú precíznosť. Neohrozená a plná emócií, PANTONE 18-3838 Ultra Violet symbolizuje experimentovanie a nesúlad, podnecuje jednotlivcov, aby si predstavili svoju jedinečnú značku na svete a posunuli hranice prostredníctvom kreatívnych vyjadrení. Fialovú nosia ľudia s umeleckými sklonmi, fantáziou a tvorivými schopnosťami. Do popredia západnej pop kultúry ako osobité prejavy individuality priniesli tento odtieň napríklad hudobné ikony ako Prince, David Bowie a Jimi Hendrix. Napriek tomu, že sú tu spomínaní muži, Ultra Violet je vnímaná ako rodovo neutrálna farba.

Historicky sa s Ultra Violet spája mystická alebo duchovná kvalita. Fialová býva spojovaná tiež s čakrami, teda bodmi, cez ktoré prúdi spirituálna energia. Používajú ju na jednej strane duchovní predstavitelia, ale na strane druhej aj panovníci, králi, cisári, nakoľko kedysi bolo veľmi ťažké a nákladné vytvoriť purpurový odtieň a mohli si ho dovoliť len majetní. Farba Ultra Violet je často vidieť spolu s praktikami všímavosti (mindfulness), ktoré ponúkajú spirituálny únik tým ľuďom, ktorí hľadajú útočisko z dnešného sveta preplneného podnetmi. Fialová je však i farbou smútku, trúchlenia a meditácie. Použitie ultrafialového osvetlenia v meditačných priestoroch a iných miestach zhromažďovania energizuje society, ktoré sa tam stretávajú a inšpirujú k (duchovnému) prepojeniu. Ultra Violet odkazuje na kozmické mystériá, tajomstvá toho, čo leží pred nami, ale aj objavy z neznámeho. Práve obrovská a neobmedzená nočná obloha je symbolom toho, čo je možné dosiahnuť a naďalej inšpiruje túžbu usilovať sa o svet za hranicami toho nášho.

Ultraviolet v kancelárii

Fialová sa vracia po štyroch rokoch. Iný odtieň, Radiant Orchid, farba žiarivej orchidey PANTONE 18-3224, bol farbou roka 2014. Všeobecne je fialová farba komplementárna so žltou. Sekundárne si vyhovuje aj s oranžovou a bledozelenou. Fialová a jej odtiene patria medzi studené farby, žltá, oranžová a zelená medzi teplé. Harmonicky teda zapadá Ultra Violet do palety s odtieňmi bledohnedej, mandľovej (Frosted Almond, Canyon Rose, Burlwood, Spanish Villa). Živo pôsobí v palete s oranžovou, ružovou a žltou (Oriole, Bodacious, Citrus). Vyskúšať môžete i jemnejšiu pastelovú paletu, kde sa Ultra Violet snúbi s kvetinovými a ovocnými farbami (Orchid Hush, Cherry blossom, Yellow Iris).
„Z pohľadu feng shui patrí fialová prvku ohňa spolu s červenou, oranžovou a ružovou. Prináleží južnej svetovej strane, kde sa buduje dobré meno firmy. Keďže už vieme, že fialová je vzácnou farbou, farbou duchovného pokroku, môžeme cítiť rozdiel medzi červeným plameňom ohňa a múdrym očistným ohňom ukrytom napríklad v drahom kameni. Fialovú farbu môžeme podporne umiestniť v juhozápadnej časti priestoru, kde si posilňujeme vzťahy, partnerstvo a lásku, v strednej časti priestoru, kde si posilňujeme zdravie alebo v severovýchodnej svetovej strane priestoru, kde si posilňujeme vzdelanie, sebarozvoj a sebapoznanie,“ uvádza Barbara Buľubašová, ART LIVING konzultantka a pokračuje: „V pracovnom priestore, kde je potrebná aktívna práca, by sme mohli použiť fialovú v detailoch, napríklad kreslo, váza, lampa, drahé kamene, svietnik, tanier, šálka, vankúš alebo podsedák na stoličku, obraz či paspartu pod obraz alebo kancelárske doplnky ako zakladače, spinkovačka a iné. V pracovnom priestore, kde je hlavnou činnosťou relax a oddych môžeme namaľovať takouto farbou steny, umiestniť luxusnú fialovú sedačku, či koberec. Z môjho pohľadu sprievodkyne tvorením harmonických priestorov je prirodzené aj použitie prírodných a prirodzených farieb a materiálov. Napríklad pozitívnu energiu fialovej prinášajú do priestoru amethyst, čaroit alebo fialový achát.

Na stenách môže Ultra Violet pôsobiť na zamestnancov utlmujúco až uspávajúco, na strope by vyvolávala pocit stiesnenosti a na podlahe spôsobuje podvedome váhanie. Ak ju teda chcete v administratívnej budove použiť a vyvolať dojem luxusu a relaxácie, vhodný priestor je recepcia alebo vo foyer. Ak chcete podnietiť vynaliezavosť, tak Ultra Violet použite v konferenčných miestnostiach. Zvažujte želanú energiu priestoru a podľa toho zvoľte intenzitu použitia. B. Buľubašová tvrdí, že extroverti sa stávajú v prítomnosti fialovej farby hĺbavejšími a vlastnosti introvertov sa ešte umocnia. „Ak chceme u žien, ktoré majú viac rozvinutý mužský princíp, teda sú „akčnejšie“, podporiť ich ženskú intuíciu, práve doplnenie fialovej farby do ich života prinesie uvoľnenie, pocit bezpečia a dôvery vo vlastné inštinkty,“ dodáva.

Autor: Redakcia Kancelarie.sk, Ilustračné foto: Dreamstime.com