opalka portret

Foto: Jan Vluek

 

Mladý slovenský dizajnér, ktorý má na svojom konte medzinárodné prestížne ocenenie Red Dot Design Award za svietidlo Indi+, aj cenu iF Design Award.

 

Na minuloročnom Designbloku zažiaril autorskou kolekciou mramorovaných upcyklovaných stolíkov Rinato. K vytvoreniu tejto kolekcie ho priviedla dlhoročná záľuba v navštevovaní bazárov a antikvariátov, kde obdivuje unikátny nábytok. Kombinácia starých kúskov s príbehom vraj skvele funguje v spojení s novým vstavaným nábytkom, ktorý svojim klientom navrhuje. Od roku 2014 vedie vlastné štúdio Opálka design. Zameriava sa predovšetkým na produktový a interiérový dizajn. Vyštudoval ateliér industrial dizajn na bratislavskej VŠVU a potom pokračoval v magisterskom štúdiu v ateliéri produktového dizajnu na UMPRUM v Prahe, kde aj žije. 

 

opalka stolik

 

Čo bolo na začiatku vášho záujmu o vizuálne umenie?

Keď som bol malý, veľmi ma fascinovali skice odevov, ktoré si mamka kreslila. Je krajčírka a vždy, keď doma pracovala, tak som pozoroval a obdivoval, ako z nastrihaných kúskov látky dokáže ušiť taký krásny a funkčný odev. To ma motivovalo k tomu, že som začal kresliť aj ja. Postupom času som v mojom dospievaní objavil počítačovú hru Sims, pri ktorej som trávil hodiny a navrhoval domy a interiéry pre moje virtuálne postavičky. Vtedy som zistil, že ma dizajn a navrhovanie baví a začal som to viac rozvíjať.

Pochádzate zo Slovenska, teraz pôsobíte v Prahe. Aká bola cesta slovenského chlapca do Prahy? 

Počas štúdia na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave som v poslednom roku bakalára odišiel na výmennú stáž na UMPRUM do ateliéru produktového designu a následne na pracovnú stáž do firmy Halla (českého výrobcu osvetlenia). V Prahe sa mi natoľko zapáčilo – či už mesto, škola a aj samotný život – že som sa rozhodol pokračovať v štúdiu magisterského stupňa a ostal som tam dodnes.

 

opalka budka

 

Spolupracovali ste s viacerými firmami, venujete sa mnohým oblastiam dizajnu, od návrhu produktov až po dizajn interiérov. Ktorá oblasť je pre vás najzaujímavejšia?

Na mojej práci mám rád jej pestrosť, nestereotypnosť a vzájomné prelínanie oblastí dizajnu. Často sú to komerčné zákazky, kde sa musím držať noriem, predstáv klienta, a inokedy sú to rezidenčné projekty interiérov domov či rekonštrukcie bytov, kde je viac priestoru navrhnúť aj unikátne produkty priamo na mieru. Snažím sa prácu vyvažovať aj svojimi projektmi a navrhovať produkty, do ktorých mi žiadny klient nekecá (úsmev). Naposledy to bola séria upcyklovaných konferenčných a odkladacích stolíkov z mramoru.

Na akom projekte aktuálne pracujete?

Momentálne dokončujeme kiosk pre značku v oblasti dentálnej hygieny do obchodného centra Chodov v Prahe, realizujeme aj interiér pre veterinárnu kliniku v Olomouci, návrh interiéru podkrovného bytu na Jiřího z Poděbrad v Prahe či interiér rodinného domu v Stodůlkách, a popri tom pracujeme aj na novej kolekcii svietidiel.

 

opalka stolik2

 

Aké osobnosti z oblasti dizajnu vás inšpirovali alebo inšpirujú?

Môj obrovský obdiv si získali napríklad architekti Ricardo Bofill, Tadao Ando, dizajnér Oki Sato, ale aj sochár Xavier Corbero.

Na aký projekt najradšej spomínate?

Určite to bol návrh interiéru základnej školy Be Open v Hostaviciach. Išlo o rekonštrukciu novorenesančného zámku za účelom vzniku súkromnej základnej školy a Montessori materskej škôlky Be Happy. Interiér zámku mal pred rekonštrukciou mnoho viditeľných vrstiev a nepodarených zásahov, ktoré nezohľadňovali dôležitosť a históriu budovy. Zámok sme kompletne vyčistili od nechcených zásahov, dispozíciu sme navrátili do pôvodného stavu a celý interiér čo najviac otvorili, aby pôsobil vzdušným, útulným, ale stále veľkolepým dojmom. Súčasne sme ale nechali vyniknúť pôvodné prvky, ktoré sa nám podarilo zrenovovať – historické dvere, žulové schody, parkety v učebniach či pôvodnú cementovú dlažbu. Odhalili sme aj klenby a dekoračné rímsy, ktoré sme vo vstupe doplnili novými štukatérskymi lištami na stenách. Kombinácia pôvodných a moderných prvkov nám pomohla dotvoriť a umocniť prvý dojem zo vstupu do historického zámku. Hlavným zámerom však bolo prostredníctvom interiéru a exteriéru budovy podnietiť deti k hravosti a kreativite.

Pin It