City branding má ohromnú silu pri vytváraní, vylepšovaní a korigovaní reputácie miesta. Mesto ako také môže mať desiatky, ak nie stovky označení, „brandov“ viažucich sa ku konkrétnym častiam, k parkom, kaviarňam alebo aj k budovám. Každá stavebná úprava znamená zásah do jeho „tváre“. Úlohou predstaviteľov mesta, tiež však zodpovedných a dobrých developerov, je postarať sa, aby išlo o zmenu k lepšiemu.

Aj o téme City brandingu sa diskutovalo na minuloročnej konferencii WhatCity? na Mickiewiczovej, iniciovanej spoločnosťou ITB Development. Medzi spíkrami nechýbala Gabriela Veenstra Skorkovska, odborníčka na problematiku city brandingu a v diskusii s architektom z ITB Development Tomášom Šebom sa dotkli aj problematiky city brandingu Bratislavy:„Pri debate sme prišli na zaujímavý poznatok, a to, že princípy tohto samotného pojmu sme nasledovali a nasledujeme viac intuitívne, než z povinnosti. Už keď vstupujeme s projektom do určitej mestskej lokality, zakladáme si na tom, aby sme o nej zvýšili povedomie, autenticky a čo možno najorganickejšie. Vychádza to z rýdzeho presvedčenia nás ako ľudí, ktorí v Bratislave žijú, pracujú, majú to tu radi a chcú posúvať ďalej pozitívnu emóciu voči mestu a jeho jednotlivým mestským štvrtiam. Preto nie sme fanúšikovia vágnych superlatívov a nálepiek typu naj. Preferujeme prísľuby činností, ktoré ústia do skutočných zážitkov.“

 

 whatcity branding mesta nalepky itb development kampan stavebnictvo byvanie

 

 

Mesto ako zážitok

„Príkladom, že to robíme ozaj od srdca, je náš úspešne zrealizovaný projekt Dobré výlety, v rámci ktorého sme pre ľudí so záujmom o lokálnu turistiku vypracovali originálny cestovateľský bedeker plný tipov na výlety do Bratislavy a okolia,“ spomína Šebo na úspešne zrealizovanú ideu, ktorej cieľom bolo ukázať, že život v hlavnom mieste nedefinujú len negatívne klišé ako dopravné zápchy, zvýšená hlučnosť a väčšia miera stresu.„Podarilo sa nám naniesť na obraz Bratislavy ďalšiu, krajšiu vrstvu, a predstaviť naše mesto ako miesto pestrých, neraz aj opomenutých, turistických krás.“

 

 

whatcity branding mesta bratislava konferencia stavebnictvo byvanie

 

 

Hviezdny moment Bratislavy na obzore

Už čoskoro bude mať Bratislava šancu zviditeľniť sa na mape vo väčšom meradle a pred širším medzinárodným publikom. Po ôsmich rokoch sa z nej po druhýkrát stane centrum „Hokejovej republiky“, a teda aj centrum záujmu. Ako sa ostro sledovaná udalosť  podpíše na budovaní povesti mesta?

 

Podľa Gabriely Veenstra Skorkovskej sa pred mestom črtá lukratívna príležitosť „predať sa“. Otázka je, pod akou značkou. „Každé miesto alebo mesto má svoj imidž, svoju povesť. Plus, každý človek vníma dané miesto po svojom – jeho obyvatelia, podnikatelia, medzinárodní investori, profesori či turisti.City branding je o riadení, čo si ktorá skupina o konkrétnom meste myslí a ako ho vníma. Cieľom je vytvoriť mesto, ktoré bude pre ľudí z určitého dôvodu atraktívne, a zároveň, vedieť im to povedať, ukázať, sprostredkovať im zážitok.Pri takej významnej udalosti, akou je medzinárodný turnaj, môžeme predpokladať zvýšenú pozornosť, je tam teda veľký potenciál, aby sme ľuďom prezentovali, čo je na meste atraktívne, zaujímavé, jedinečné a dobré.Príležitosť tam jednoznačne je, teraz ide o to, ozrejmiť si, aký obraz Bratislavy budeme ľuďom podávať a aby sme ho vedeli vytvoriť. To, čo a ako sa v meste bude diať, sa dotkne povesti celého Slovenska, možno aj strednej Európy.“

 

 

Príležitosť aj riziko

Viac pozornosti tiež znamená, že Bratislava bude načas pod väčším drobnohľadom. Môže nastať situácia, že by majstrovstvá prispeli k poškodeniu imidžu mesta? „Áno, samozrejme,“ upozorňuje Gabriela Veenstra Skorkovska.

 

 

whatcity branding mesta bratislava mickiewiczova itb development sebo lichy stavebnictvo byvanie

 

„Vždy sa môže stať niečo, čo silne – aj negatívne – ovplyvní, ako ľudia vnímajú Bratislavu. Ale aj o tom je city branding. Jednou z jeho úloh je vedieť sa na takéto situácie pripraviť krízovým scenárom a dokázať v prípade potreby promptne reagovať. Spomeňte si na Boston a neslávny útok po maratóne. Niečo sa stalo a ľudia pravdepodobne istý čas vnímali Boston ako menej bezpečné mesto. Na druhej strane, vďaka rýchlym záchranným silám a dobrej komunikácii sa to všetko relatívne rýchlo podarilo urovnať. Začína to ale určite u vedenia miest a je úlohou zodpovedných osôb, aby sa na tak veľké športové podujatie dobre pripravili, aby mysleli na všetko a zladili kooperáciu organizačných zložiek.“