29.5.2013

 

Zvykol hovoriť, že architektúra preňho nie je povolaním, ale celoživotnou láskou. Ak sa niekomu zdá, že podobné výroky sú iba prázdnym klišé, stačí sa pozrieť na to neuveriteľné množstvo výnimočných projektov a návrhov, ktoré Kaplický vytvoril.

 

Kaplicky 01Narodil sa 18. apríla 1937 v rodine umelcov Josefa a Jiřiny Kaplických v Prahe, zomrel nečakane, presne v deň, keď sa mu narodila dcéra Johanka, 14. januára 2009 v Prahe. Odmalička mal intenzívny kontakt s umením, najmä vďaka otcovi. Študoval na VŠUP v Prahe. Do Veľkej Británie emigroval z bývalého Československa po sovietskej okupácii v auguste 1968. "Vtedy nebolo nad čím rozmýšľať," povedal v jednom z rozhovorov. "Mal som tridsať rokov a bol som plný energie. Nemal som konkrétnu predstavu o tom, kam by som išiel. Do nemecky hovoriacich krajín som však ísť nechcel. Hnal ma strach, že sa hranice nepriedušne uzavrú a ja ako architekt zahyniem. Veď sa stačí pozrieť na výsledky takzvaného sociálneho bývania v podaní bývalého režimu. Aj keď to minulý systém tvrdil, nikdy sa nezaujímal o názory a potreby normálnych ľudí. A neplatí to len pre panelákovú výstavbu. Ja som však presvedčený, že zbúrať sa dá všetko. Teda aj panelákové nocľahárne. Aj v Londýne zbúrali celú štvrť domov z 50. rokov, ktoré neboli stavané pre ľudí. Samozrejme, že musí byť pripravená alternatíva. Ale architektúra to jednoducho musí ponúkať a niekedy aj riskovať. Aj my riskujeme – pričom ostatní chcú len pohodlný život."

 

Kaplicky 02

 

Zrod architektonickej špičky
V rokoch 1969 – 1971 Jan Kaplický pôsobil v architektonickej kancelárii Denys Lasdun and Partners. Neskôr pracoval aj pre Renza Piana a Richarda Rogersa, s ktorým spolupracoval na projekte parížskeho Centre Geoges Pompidou, spolupracoval aj s Normanom Fosterom. Je nositeľom viacerých ocenení. Najprestížnejšie z nich, Stirlingovu cenu, dostal v roku 1999 za škrupinovú stavbu Lord´s Media Center na londýnskom kriketovom štadióne. Neskôr Kaplický zaujal svetovú verejnosť hlavne stavbou obchodného domu Selfridges building v Birminghame, za ktorú získal nielen mnohé významné ocenenia, ale aj všeobecné uznanie. V prehľade najvýznamnejších moderných stavieb na svete, ktorý uverejnil The Independent, je Jan Kaplický zastúpený hneď dvoma spomenutými stavbami. Okrem architektonickej tvorby Kaplický aj vyučoval – na univerzitách v Spojenom kráľovstve, vo Francúzku a v Nemecku. V Čechách mu vyšlo niekoľko kníh (Album, Česká inspirace, Sketches).

 

Kaplicky 03

 

V roku 1979 založil s Davidom Nixonom architektonické štúdio Future systems, v ktorom pracoval až do svojej smrti a kde sa postupne prepracoval na architektonickú špičku. V roku 1989 sa jeho partnerkou vo Future systems stala Amanda Levete. Boli jedinou britskou spoločnosťou, ktorá pracovala aj pre NASA. Táto skúsenosť ovplyvňuje prax ateliéru dodnes. V roku 1997 sa spoločníkmi stali architekti D. Miller a A. Pond. Od debutovej výstavy v Royal Institute of British Architects v Londýne v roku 1982 sa kancelária úspešne predstavila na množstve výstav nielen vo Veľkej Británii, ale aj v zahraničí. Na prelome rokov 1998/1999 sa rozsiahlou expozíciou prezentovala i v pražskej Národnej galérii.

 

Kaplicky 07V severotalianskej Modene 10. marca tohto roka slávnostne otvorili nové múzeum venované zakladateľovi automobilky Enzovi Ferrari. Výstavbu múzea iniciovala nadácia venovaná odkazu jej zakladateľa, ktorá vyhlásila medzinárodnú architektonickú súťaž v roku 2004. Zvíťazilo londýnske štúdio Future Systems, ktoré pod vedením Jana Kaplického navrhlo futuristickú budovu, pripomínajúcu kapotu s charakteristickými chladičmi slávneho športového auta.

 

Jan Kaplický je predstaviteľom high-tech architektúry, ale na konci svojej kariéry sa venoval najmä organickej architektúre charakteristickej voľnými krivkami a tvarmi. Do svojich diel vnášal stavebné postupy, materiály a technológie, ktoré sa v architektúre bežne nepoužívajú, inšpiroval sa napríklad loďami či leteckým priemyslom.

 

Kaplicky 04

 

Doma sa nestal prorokom...
V Česku sa preslávil kontroverzným návrhom "chobotnice", resp. "Oka nad Prahou" – novej budovy Národnej knižnice, ktorá mala nahradiť nevyhovujúce priestory pražského Klementína. V októbri 2010 sa Kaplický stal prvým človekom, ktorý odmietol českú štátnu cenu. Tieto ceny každoročne udeľuje Ministerstvo kultúry ČR za prínos v oblasti literatúry, divadla, hudby, výtvarného umenia a architektúry. Sedemčlenná porota mu cenu prisúdila za mimoriadne architektonické dielo doma i v zahraničí. Kaplickému prekážali hlavne prieťahy okolo stavby knižnice na pražskej Letnej, ktorá napriek víťazstvu v architektonickej súťaži dodnes nestojí, ako aj to, že k pozastavenému projektu nedostal oficiálne vyjadrenie ministerstva kultúry. Nepozdával sa mu ani spôsob, akým sa o cene dozvedel. Nová budova Národnej knižnice vybudovaná za dve miliardy českých korún mala stáť podľa Kaplického návrhu v Prahe na Letnej. V roku 2008 však vláda ČR rozhodla, že knižnica kvôli nedoriešeným pozemkovým vzťahom a financovaniu nebude postavená. Navyše, Európska komisia vydala stanovisko, že súťaž bola realizovaná v rozpore so zákonom o verejných zákazkách.

 

Kaplicky 05 Kaplicky 06

V Brne postavili repliku pražskej "chobotnice", prístrešok zastávky hromadnej dopravy. Inštalácia má pôdorys 7 x 7 m, zdola ju chráni sklocementový sokel, ktorý slúži aj ako lavička pre cestujúcich, čakajúcich na autobus. V sklolaminátovej škrupine sú umiestnené presvetľovacie otvory, vrátane hlavného "oka" nad vstupom. Keď sa teda Pražania nemôžu prechádzať okolo novej Národnej knižnice na Letnej, môžu sa Brňania prechádzať aspoň okolo jej zmenšenej podoby na Lesnej...

 

Z najvýznamnejších realizácií štúdia Future Systems:

  • Plávajúci most v Docklands – Veľká Británia (1996);
  • Dom na pobreží Walesu v oblasti národného parku Pembrokeshire Coast (1998);
  • NatWest Media Centre v Londýne – prvá celohliníková pološkrupinová budova na svete (1999);
  • Archa – hlavná budova komplexu Earth Centre v Doncasteri – stredné Anglicko (2001).

 

K posledným Kaplického návrhom patria:

  • Národná knižnica Českej republiky v Prahe
  • Naples Subway Univesita
  • Project Zed London
  • Green Bird
  • Múzeum Maserati.

 

text: Barbara Turčíková
foto: Future Systems, Studio Cento 29

 

Celý článok si môžete prečítať v magazíne SaB marec 2013.