19.3.2014

 

shigeru profilShigeru Ban je považovaný za jedného z najvýznamnejších architektov 21. storočia a priekopníka v oblasti udržateľnej výstavby – najmä pre používanie zlisovaného papiera (od roku 1980). Verí totiž, že práve tento materiál prenáša stavebné diela do 21. storočia.

 

Shigeru Ban sa narodil v Tokiu v roku 1957. Študoval na Inštitúte Architektúry v Južnej Kalifornii, neskôr na Cooper Union's School of Architecture, kde pracoval u Johna Heyduka. Diplom získal v roku 1984. U Heyduka, ktorý bol členom skupiny New York Five, si osvojil základné princípy architektúry a začal sa zaujímať aj o „poetiku architektúry", vytváranie trojrozmernej poézie. Podľa neho jednou z najdôležitejších čŕt architektúry je, že konštrukcia je súčasťou dizajnu. Od roku 1985 vedie svoje štúdio Shigeru Ban Architects, so sídlom v Tokiu. S papierom začal experimentovať v roku 1986, v rámci výstavy Alvara Aalta. Neskôr testoval najmä pevnosť a životnosť tohto materiálu.

 

 

shigeru 01 paper house
Paper House je prvý projekt, kde sú trubky použité ako konštrukčný systém stálej stavby. Desať trubíc nesie vertikálne a osem bočné zaťaženie. Stĺpy sú do základov kotvené pomocou drevených kĺbov. Dom je navrhnutý v tvare písmena S, zložený zo 110 trubiek dlhých 2,7 m, 148 mm hrubých, s priemerom 275 mm. Po otvorení obvodových priečok je strecha, podopieraná kolonádou papierových trubiek, zdôraznená a vzniká priestorová kontinuita medzi galériou a terasou. Jediný nábytok a detaily v obytnej časti tvoria oddelený kuchynský pult, posuvné dvere a mobilné šatne.

 

shigeru 02 curtain wall house
V prípade domu Curtain Wall House v Tokiu chcel klient moderný dom, maximálne otvorený do exteriéru, ako tradičný japonský dom. Bloky dvoch obytných poschodí sú vložené medzi previsnutú trojuholníkovú dosku strechy a palubu terasy, ktorá vybieha až takmer k okraju vozovky. Na obývaciu izbu v druhom podlaží na východnej a južnej strane nadväzujú rozľahlé terasy. Na vonkajšej fasáde medzi druhým a tretím podlažím sú pripevnené závesy z plachtoviny. Odhŕňanie a zaťahovanie tejto „zavesenej fasády" ovplyvňuje situáciu v interiéri – výhľad, osvetlenie a klímu. V zime možno kvôli tepelnej izolácii vonkajšie zasklené dvere a závesy uzavrieť.

 

shigeru 03 naked house
Naked House v Saitame je domom, ktorý dá každému priestor na vlastné aktivity v spoločnom prostredí rodiny. Vonkajšie steny z dvoch tabúľ zo špeciálneho plastu a vnútorné steny z nylonového vlákna sú upevnené na drevené rámy. Medzi nimi sú priehľadné plastové vrecia vyplnené výpletom z penového polyetylénu, ktorý vpúšťa do interiéru jemné difúzne svetlo.

 

shigeru 04 pompidou
Architektúra Centre Pompidou vo francúzskom Metz upúta veľkosťou hlavnej lode a radom výstavných plôch, kombináciou veľkých otvorených priestorov a intímnych zákutí, ktorá návštevníkov neustále prekvapuje a podporuje ich vynaliezavosť a tvorivosť.

 

shigeru 05 pavilon
Jedna z najnovších stavieb Shigeru Bana, dočasný pavilón zo 173 papierových trubíc spojených drevenými spojmi. Jeho stavba trvala len dva týždne a vystihuje ideu udržateľnosti. Pri spájaní a montáži trubíc spolupracovali študenti z IE School of Architecture.

 

shigeru 06 katedrala
V auguste 2013 Shigeru Ban na Novom Zélande otvoril papierový kostol. Pôvodnú katedrálu z roku 1864 totiž pred dva a pol rokom zničilo zemetrasenie. Budova sa opiera o 98 20-metrových kartónových rúr s priemerom 60 cm. Sú zložené do tvaru A a základy tvorí osem oceľových nákladných kontajnerov. Piliere sú napustené vodotesným polyuretánom a protipožiarnym náterom, strešná krytina je z polopriehľadného polykarbonátu. Papierový kostol už slúži svojmu účelu a vraj vydrží až 50 rokov.

 

text: Barbara Turčíková
foto: James Ewig, Didier Boy de la Tour

 

Celý článok si môžete prečítať v magazíne SaB január 2014.

 

 

 

Pin It