9.5.2014

 

Ak nemáte s oblasťou facility manažmentu žiadne skúsenosti, môžete sa v jej pojmosloví doslova stratiť, lebo sa tu používajú slová, ktorých význam nepoznáte. Pripravili sme malý slovníček základných pojmov, s ktorými sa vo facility manažmente určite stretnete.

 

facilitymanagement 01

 

ASP (Application Service Providing) – poskytovanie aplikačných služieb; forma outsourcingu IT; zákazník nekupuje aplikáciu, platí iba za jej používanie. Aplikáciu prevádzkuje poskytovateľ na svojej infraštruktúre a zákazník k nej pristupuje cez internet (spravidla webové rozhranie). Prevádzkovateľ ASP kompletne zodpovedá za správu aplikácie (prevádzka, zálohovanie dát, údržba) a jej rozvoj (upgrade).
BIM (Building Information Modeling) – je proces vytvárania a správy dát o budove počas celého jej životného cyklu. Informačný model budovy je vlastne digitálny model, ktorý reprezentuje fyzický a funkčný objekt a jeho charakteristiky.
C/S architektúra (client/server) – sieťová architektúra, ktorá oddeľuje klienta (napríklad aplikáciu v grafickom používateľskom rozhraní) a server. Klient potom komunikuje so serverom, zvyčajne na vzdialenom počítači. Napríklad pri prezeraní web stránok, je klientom webový prehliadač, ktorý pri požiadavke používateľa na novú stránku kontaktuje vzdialený server a vyžiada si túto stránku. Server poskytuje služby, ktoré si klient vyžiada.
Due diligence (obvyklá opatrnosť) – zostavenie, zmysluplné vyhodnotenie o overení informácií o organizácii na príslušnej úrovni FM-zmluvy, potrebné na vyhodnotenie správnosti a komplexnosti v konkrétnom štádiu vypracovania dohody.
Energetický manažment – (EM); riadiaci proces na zabezpečenie energetických potrieb. Zo širšieho hľadiska je EM súčasťou komplexu činností, ktoré sa zaoberajú správou majetku (Facility Manažment). EM kladie dôraz na analýzu, kontrolu a predvídanie dlhodobých spotrieb energií a médií.
Facility manažment – metóda, ako najlepšie zladiť pracovníkov, pracovné prostredie a procesy vo vnútri organizácie. Jej aplikáciou môžu firmy ušetriť až desiatky percent plôch a nákladov. Facility manažér zabezpečuje optimálne a efektívne riadenie všetkých úkonov tak, aby boli všetky zariadenia a technológie optimálne funkčné v súlade s potrebami ich používateľov. Zároveň riadi aj služby, ktoré sa týkajú budovy a jej prevádzky.
GIS (geografický informačný systém) – systém na získavanie, ukladanie, analýzu a vizualizáciu dát, ktoré majú priestorový vzťah k zemskému povrchu. GIS umožňuje vytvárať „modely" častí zemského povrchu pomocou SW a HW prostriedkov. V praxi sa používa v evidencii katastra nehnuteľností či pri plánovaní výstavby ciest.
facilitymanagement 02Helpdesk – pracovisko/služba, poskytujúce pomoc z rôznych oblastí rôznym subjektom. Najčastejšie sa s týmto pojmom stretnete v oblasti IS/ICT vrátane HelpDesk pracovísk na podporu FM procesov, dohľadových pracovísk, dispečingov budov a podobne.
Integrated planning (integrované plánovanie) – plánovanie procesov s komplexným zohľadnením všetkých oblastí, ktoré sa týkajú predmetu plánu počas jeho „životnosti". Cieľom je optimalizovať proces z hľadiska prevádzky, financií, eticky aj ekológie. Proces sa plánuje od nápadu až po koniec životnosti predmetu plánovania.
Key administration (správa kľúčov) – evidencia, pridelenie a zaručenie bezpečnosti všetkých „kľúčov" v objekte (kľúčom môže byť aj magnetická, dierová karta alebo iný systém, vrátane centrálneho elektronického systému.
Logistika – požiadavky klienta na logistiku uspokojujú služby, ktoré poskytujú transport a skladovanie tovarov a informácií a zlepšujú súvisiace procesy.
Manažment budov (Building Management) – odborné riadenie všetkých činností súvisiacich s prevádzkou budov s cieľom optimálneho a ekonomicky efektívneho využitia objektov.
Nahraditeľnosť – skutočnosť, že sa klient rozhodne ukončiť FM-zmluvu s aktuálnym dodávateľom a uzavrie novú FM-zmluvu s novým dodávateľom.
Outsourcing services (externé služby) – služby, ktoré poskytuje objednaná, väčšinou špecializovaná organizácia alebo pracovníci.
Pasport – architektúra stavby, doklad o vybavenosti, informácie o technických parametroch, stave, spôsobe použitia atď. Pasportizácia – spracovanie technickej dokumentácie do jednotnej sústavy, inventarizácia jeho skutočného stavu.
RM (Risk Management) – analýza nebezpečnosti jednotlivých procesov, určenie poradia nebezpečnosti, definícia a popis ich obmedzení, resp. nápravy s cieľom minimalizovať straty.
SL (Servis Level) – presné očakávania (stanovenie rozsahu služby, času a osoby, ktorá ju vykonáva); definuje ich odberateľ služby. V ich rámci sa kvantifikujú riziká vyplývajúce z neposkytnutia služby v dojednanom rozsahu.
Technická infraštruktúra (technické zariadenia budov; TZB) – požiadavky klienta na technické vybavenie budovy uspokojujú služby, ktoré zabezpečujú príjemnú klímu, svetlo/tienenie, elektrický prúd, vodu a plyn.
Workflow – schéma vykonávania nejakej komplexnejšej činnosti (procesu), rozpísaná na jednoduchšie činnosti a ich väzby. Obvykle tento pojem popisuje technolégie riadenia podnikov, projektov, či spracovania dokumentov.
Základné činnosti – predstavujú charakteristické a nepostrádateľné spôsobilosti organizácie v jej hodnotovom rebríčku.
Zdravie, ochrana a bezpečnosť – požiadavky klienta na bezpečné prostredie uspokojujú služby, ktoré chránia pred vonkajšími hrozbami, vnútornými rizikami a zaručujú zdravie a pohodu ľudí.

 

pripravila: Barbara Turčíková
zdroj a foto: Siemens, Schneider Electric

 

 

 

Pin It