Guliver skola Banska Stiavnica

Inovatívna škola chce priniesť nový systém vzdelávania. Foto: Tomáš Manina

 

Po tom, ako Základná škola Guliver v Banskej Štiavnici uspela v súťaži CE ZA AR, získala aj Cenu Dušana Jurkoviča.

 

Za projektom stoja autori Richard Murgaš, Martin Lepej a Lukáš Cesnak. Prečítajte si reportáž z aktuálneho vydania časopisu Stavebníctvo a bývanie o tomto zaujímavom projekte:

Po úspešnom projekte materskej školy Guliver pribudla v Banskej Štiavnici od rovnakého investora a rovnakého architekta aj základná škola. Rozsiahle presklenie, bazén pod úrovňou terénu či pobytové schody vytvárajú hodnotný priestor na výučbu a aktivity mimo nej. Jednoducho – otvára deťom celkom nové možnosti.

 

Guliver skola Banska Stiavnica


Foto: Tomáš Manina

 

Nová súkromná základná škola Guliver má ambíciu priniesť unikátny systém vzdelávania. Tomu malo zodpovedať aj jej architektonické prevedenie, ktoré dostal za úlohu ateliér Richarda Murgaša. Ten sa podpísal aj pod úspešnú realizáciu materskej školy Guliver, ktorá má na konte Cenu Dušana Jurkoviča a získala aj ocenenie CEZAAR v kategórii Občianske a priemyselné stavby. Tentoraz však bolo zadanie zložitejšie a komplexnejšie, no výsledok opäť stojí za pozornosť.

Štandardné triedy nahradili klastre

„Navrhovať objekty pre deti je náročné a zároveň je to pasia,“ hovorí architekt Richard Murgaš. V jeho ateliéri RMAA už od začiatku vedeli, že nechcú vytvoriť štandardnú školskú schému s chodbami a triedami. A tak vznikol systém klastrov. „Koncepcia klastrov umožňuje zdieľanie priestorov, využíva pohyb po objekte a dáva možnosť komponovať aj v školskom projekte otvorené pôdorysy,“ objasňuje ďalej R. Murgaš. Na jednom poschodí sa tak nachádzajú maximálne tri triedy, v škole žiaci nájdu aj predpriestor s chill-out zariadením či zariadením na prácu v tímoch.

 

Guliver skola Banska Stiavnica

Foto: Dynameet

 

Základná škola Guliver pritom dostala istý atyp už do vienka, vznikla v zložitom urbanizme na ploche uvoľnenej po priemyselných stavbách. Išlo vlastne o plochu v tvare osmičky s úzkym spojovacím priestorom, ktorá prirodzene umožnila vznik  objektu školy rozdelenému na dva bloky. Jedným z nich je otvorený blok učební a administratívy, druhú časť tvorí športový blok. Konkrétne ide o telocvičňu a bazénovú halu.

 

Guliver skola Banska Stiavnica

 

Guliver skola Banska Stiavnica

Foto: Dynameet

 

„Zložité výškové usporiadanie každého z blokov vytvára v styku s terénom rôzne priestorové situácie, z ktorých profituje prevádzka objektu. Ponúka napríklad priamy východ z telocvične alebo z klastra prvákov na školský dvor a z jedálne na zatienenú terasu,“ vysvetľuje architekt. Práve bazén umiestnený pod terénom či telocvičňa sú z jeho pohľadu jedným z najpútavejších riešení projektu. 

Interiéry, ktoré udivujú aj vzbudzujú rešpekt

Samostatnou kapitolou sú však aj ďalšie zaujímavé prvky – pobytové schody alebo napnutá textilná fasáda. Je priestorovo tvarovaná, a tak vytvára horizontálne hrebene a údolia, ktoré podnecujú záujem a kreativitu. Veľký zážitok by však podľa architekta mohli mať žiaci aj z obrovského presklenia. „Dáva interiérom nezameniteľný charakter, nikdy nie je fádne a opakovane dokáže udivovať, ale aj vzbudzovať rešpekt,“ hovorí. 

 

Guliver skola Banska Stiavnica

Foto: Tomáš Manina

 

Autori projektu sa usilovali vniesť do stavby sofistikované zameranie na deti, ktoré síce sú stredobodom záujmu, ale kvality priestoru im dávajú bez nezmyselných infantilných schém. „Je to veľmi zábavná, aj veľmi zodpovedná práca. Opakovane sa môžeme vracať do detstva a pýtať sa samých seba, ako by sme reagovali na navrhnuté riešenie. Môžeme  predvídať všetky možné riziká, ktoré z nášho riešenia vyplynú. Môžeme sledovať ako si deti osvoja navrhnutý priestor a každým ďalším návrhom zlepšovať našu skúsenosť. A veľmi sa tešíme, keď nás deti prekvapia, nájdu spôsob ako využiť priestor inak, bez vysvetlenia nájdu využitie, na ktoré sme priestor navrhli,“ tvrdí Richard Murgaš. 

 

Guliver skola Banska Stiavnica

Foto: Dynameet

 

Rôznorodé využitie priestorov, vtipné prerozprávanie tém

A ako môže vyučovanie v architektonicky hodnotných priestoroch ovplyvniť žiakov v porovnaní s klasickými školami? V ateliéri Richarda Murgaša veria, že prostredie dokáže nielen ovplyvňovať, ale aj formovať alebo motivovať osoby, ktoré ho užívajú. O to viac to platí pri deťoch. „Dobré základné rozvrhnutie priestorov, ich správna mierka a vybavenie dokáže ovplyvniť samotný vzdelávací proces.  Použitie materiálov, ktoré sú nielen odolné, ale vyžadujú aj istú mieru starostlivosti a prirodzene starnú – v našom prípade drevo – môže formovať vnímanie ich hodnoty. Potenciál rôznorodého využívania štandardných priestorov a vtipné prerozprávania inak nezáživných tém vedia motivovať žiakov v personalizovaní objektu a vytváraní väzieb, ktoré nenapadli ani nám,“ uzatvára architekt, ktorý by celý projekt jedným najvýstižnejším slovom opísal ako: progresívny.

 

Guliver skola Banska Stiavnica

Guliver skola Banska Stiavnica

 

Foto: Dynameet

 

Viac zaujímavých reportáží nájdete v aktuálnom vydaní časopisu Stavebníctvo a bývanie:

 

Banner nove cislo sab nov dec 2021 1

 

Pin It