Foto: Soravia
Na brehu dunajského kanála vo Viedni, na mieste bývalého colného úradu vzniká projekt, ktorý tvorí nový koncept životného priestoru. Novú panorámu Viedne a zároveň jediný projekt na brehu kanála, ktorý vznikol v úzkej spolupráci s vedením mesta, odovzdávajú do užívania práve v týchto dňoch. Stavba, ktorá bola zahájená v októbri 2017 stojí z veľkej časti na cemente CEMMAC z Horného Srnia a betonáže realizoval viedenský Transportbeton.
Pôvodnú sedemdesiatročnú konštrukciu colného úradu, ktorá tvorila hrádzu medzi mestom a kanálom, nebolo možné sanovať aj z dôvodu použitého azbestu. Zadanie nového projektu bolo jasné: čo najväčšia využiteľnosť priestoru, aby sa dovtedy neatraktívny priestor stal živým organizmom s funkciou bývania, práce a trávania voľného času.
Tri veže v dialógu
Zdanlivo jednoduchá, až strohá architektúra veží s výškou 100 m ponúka možnosť dialógu troch vedľa seba stojacich výškových budov a otvára tak nové výhľady na mesto aj samotný kanál. S objemom investícií vo výške viac ako 300 miliónov eur a s úžitkovou plochou približne 77 000 m2 sa Triiiple stalo nielen najväčšou stavbou Viedne, ale aj úplne novým konceptom využitia priestoru.
Štúdio Henke Schreieck Architekten vyhralo súťaž s projektom troch medzi sebou komunikujúcich veží. Foto: Soravia
Každá z prvých dvoch veží je s 250-imi bytovými jednotkami s plochou od 33 m² do 165 m² k dispozícii individuálnym záujemcom, pričom ponúkajú „in-house“ servis ako v hoteli. Projekt ponúka jedinečnú kombináciu concierge servisu, eventové kuchyne, spoločné terasy, salón s knižnicou, Barbecue Lounge, práčovňu a na streche spoločné bazény. Zároveň má premyslenú infaštruktúru obchodov, gastronómie, kaviarní, škôlku a disponuje ideálnym a jednoduchým dopravným prepojením metrom a električkami so zvyškom mesta a dokonalé napojenie na diaľnice. Z Triiiple sa dostanete za desať minút autom na letisko Schwechat a Prater leží oproti. Dvojizbový byt s rozlohou 64 m2 si môžete podľa webovej stránky projektu kúpiť od 459 000 eur, zatiaľ čo 160 m2 veľký 5-izbový byt čaká na svojho majiteľa s cenou viac ako 2,1 mil. eur.
1 160 bytových jednotiek bude slúžiť nielen obyvateľom, ale zázemie je k dispozícii aj širokej verejnosti. Foto: Soravia
Tretia veža sa po vzore iných metropol zamerala na úplne iný koncept bývania – ponúka 670 mikro bytových jednotiek s rozmermi od 20 m² do 57 m². Cieľová skupina sú študenti a mladí profesionáli, ktorí môžu využiť blízku dopravnú dostupnosť ekonomickej univerzity. Prvé tri poschodia tretej veže majú slúžiť na občiansku vybavenosť obyvateľov a vytvárať spoločný otvorený priestor s možnosťou sociálnej interakcie obyvateľov, vrátane kina či hernej miestnosti. Zariadené apartmány s internetom sa prenajímajú od 619 eur/mesiac vrátane energií. Štvrtá, nižšia veža, ktorá je ešte len súčasťou plánu, má ponúknuť 12 000 m2 administratívnej plochy.
Zmiznutá diaľnica
Ak poznáte Viedeň, asi ste sa zamysleli, ako chcú architekti dosiahnuť prepojenie k vode, keď popri kanáli vedie komunikácia A4 pokračujúca smerom na Bratislavu ako Ost Autobahn (východná diaľnica). Stavitelia ju jednoducho prekryli a vytvorili tak vyvýšenú zelenú záhradu s výhľadom ponad kanál na Práter s rozlohou viac ako 4 000 m2. Priestor je otvorený nielen obyvateľom, ale aj širokej verejnosti, rovnako ako aj zelený priestor medzi vežami a pred vežami zo strany Schnirchgasse, ktorý je v súčasnosti nie práve atraktívnym miestom.
Výstavba bola zahájená na jeseň 2017, poslednú vežu odovzdali na jeseň 2021. Foto: Soravia
Pôvodný materiál
Pôvodný materiál z búracích prác 17-poschodovej budovy sa recykloval čiastočne priamo na mieste ako zásypový materiál alebo sa triedil a drvil a použil na iné aplikácie. Keďže sa pôvodný colný úrad rozoberal po poschodiach a asanácia nesmela zásadne ovplyvniť okolostojace budovy, používali sa pri demolácii, okrem iných, aj metódy striekania vodou na zníženie prašnosti. Počas demolácie sa recyklovalo približne 130 000 ton betónu a stavebného železa.
Dobrá klíma kanála...
Na reguláciu teploty v obytných jednotkách sa použil živel dostupný priamo na mieste: vlastná vodná elektráreň, využíva termický potenciál vody z Dunaja, na kúrenie a chladenie. Na tento účel sa odoberá voda z kanála a za pomoci zariadenia na prevod tepla/chladu sa premieňa na energiu, ktorá je vďaka tomuto premyslenému systému CO2 neutrálna. Na zlepšenie ekologickej bilancie využíva technika stavby výlučne zelenú elektrinu. Na samotný kanál nemá decentrálne zásobovanie teplom či chladom žiadny vplyv.
...dobrá klíma života
Napriek svojim nadštandardným rozmerom je cieľom projektu vytvoriť príjemné, komorné miesto na život v blízklosti centra a prístupom k vode, ktoré otvára možnosti najmä mladšej generácii na otvorený komunitný život. S úplne novým konceptom mikrobytov ako štartovacieho miesta predovšetkým pre študentov a mladých začínajúcich pracujúcich má projekt najlepšie predpoklady naskočiť na vlnu minimalizmu v bývaní s využitím komunálnych priestorov. Či sa tento koncept osvedčí aj z dlhodobého hľadiska, potvrdia až samotní obyvatelia.