15.11.2016

Zatiaľ čo v minulosti boli inteligentné domy výlučne predmetom science fiction, dnes sa pomaly stávajú realitou. V súčasnosti však rúcajú všetky vedecko-fantastické idey o futuristicky pôsobiacich „vesmírnych lodiach“. Svoju technologickú vyspelosť umne ukrývajú za dizajn inšpirovaný prírodou a ich mantrou sú meniace sa životné návyky obyvateľov. Presne tak, ako v dome, ktorý je okrasou nížinatého kraja v holandskej provincii Noord-Holland.01 Fedde de Weert Bk

Stavba s názvom W.I.N.D House, ktorý vzišiel z návrhov amsterdamskej architektonickej kancelárie UNStudio, pôsobí už na prvý pohľad nevšedne. Atypický dizajn však nie je len prvoplánovým zámerom, vyplýva z potrieb majiteľov, ako aj z podmienok daných lokalitným programom. Čo je dôležité, stavba do bodky nasleduje súčasný trend budovania inteligentných domov. Hoci do dnešných obydlí sa stále častejšie integrujú informačné technológie, prostredníctvom ktorých dokážu jednotlivé systémy a zariadenia navzájom komunikovať a prispievať tak k rastúcemu domácemu pohodliu, k energetickej efektívnosti stavby, ale aj k zvýšeniu bezpečnosti i ochrany majiteľov, neobmedzujú sa len na pokrokové inštalácie.02 Fedde de Weert 018 editk

Tvorcovia takýchto domov dnes predovšetkým pružne reagujú na zmeny súčasného životného štýlu, a to napríklad tvorbou dokonale flexibilných dispozícií, ktoré dokážu zabezpečiť rôznorodé funkčné využitie priestorov v závislosti od meniacich sa potrieb rodiny, a to až na niekoľko rokov dopredu. Ponúkajú možnosti na to, aby si obyvatelia sami vybrali, kde sa budú schádzať a kde, naopak, tráviť čas osamote, kde budú pracovať alebo sa venovať zábave. Vnútorná organizácia takéhoto domu jednoducho umožňuje rodine užívať si domáci život po svojom.04 Inga Powilleit 1216 hrk

Súčasná udržateľnosť sa takisto nevzťahuje iba na viditeľné „zelené“ prvky riešenia.Ani zavádzanie domových automatizovaných technológií neprebieha samoúčelne, či už kvôli technológii samotnej alebo snahe byť moderný a vybaviť dom novinkami od výmyslu sveta. Inteligentné inštalácie sú v prvom rade nenápadné a šité na mieru konkrétnym vlastníkom. Pre architektov (a to aj v prípade projektu W.I.N.D House) sa teda prvotnou výzvou stáva riešenie, ktoré bude správne reflektovať rozličné stupne využitia priestoru i vzájomnú interakciu obyvateľov a zároveň bude spĺňať požiadavky udržateľnosti.05 Inga Powilleit 1437 hrk

Dom ako kvet
W.I.N.D. House prejavuje svoju vrodenú inteligenciu predovšetkým dokonalou asimiláciou s okolitou krajinou. Nachádza sa na okraji jednej holandskej dedinky a od blízkeho morského pobrežia ho oddeľuje rozľahlý polder. Zozadu je zasa chránený zalesnenou plochou. Architektonické riešenie tieto podmienky naplno využíva, ba čo viac, snaží sa maximalizovať ich efekt. Externé faktory podmieňujú aj vnútorné usporiadanie domu. Zatiaľ čo najintímnejšia zóna, čiže pracovné priestory a spálne, sú umiestnené v zadnej časti stavby, ktorá je orientovaná do zátišia susedného lesa, spoločenské priestory sú na opačnej strane, aby si obyvatelia počas dňa mohli vychutnávať široké panoramatické výhľady na poldrovú krajinu.10 Inga Powilleit 0027 hr1

Keďže predná aj zadná časť domu sú zasklené, obe interiér prepájajú s dvoma rozličnými scenériami. Sugestívnejšie prepojenie s exteriérom v obývacej časti domu zabezpečuje aj vonkajšie zastrešenie, ktoré rámuje celkový výhľad a poskytuje aj praktický úkryt pred slnkom, vetrom a dažďom na vonkajších terasách. Zároveň chráni súkromie obyvateľov domu pred zvedavými zrakmi susedov z vedľajších pozemkov.12 Inga Powilleit 0170 hr1

Tvar domu vychádza z formy jednoduchého kvetu. Vznikol zakrivením každej zo štyroch fasád smerom dovnútra a vytvorením štyroch krídel pripomínajúcich okvetné lístky. Architekti týmto riešením doslova vtiahli krajinu do interiéru, keďže vystúpené časti sú spredu aj zozadu spojené výhľadovou líniou širokého zasklenia, ktorá pretína srdce domu a poskytuje rozličné diagonálne priehľady a perspektívy, a to nielen z interiéru smerom do exteriéru, ale aj naprieč celou stavbou. Na bočných stranách pokrýva tieto krídla celistvejšia fasáda s úzkou líniou okenných otvorov, čím dokonale kontrastuje s otvoreným priečelím stavby.03 Fedde de Weert 023a

Tu je situovaný aj hlavný vchod do domu. Fasáda a strecha sú pokryté drevenými lištami, ktoré sa miestami vysúvajú smerom von alebo, naopak, dovnútra, vytvárajúc hru rozličných tieňov podľa toho, z ktorej strany sa na dom pozeráte. Vystúpené lišty zároveň vytvárajú nenápadné štrbiny pre okná na kuchyni a kúpeľni.05 Inga Powilleit 1331 hr1

Dobre fungujúci organizmus
Komplexný systém domácej automatizácie umožňuje kontrolu všetkých elektrických systémov, vrátane solárnych panelov a mechanických inštalácií. To všetko sa deje úplne jednoducho – pomocou centrálnej dotykovej obrazovky, ktorá sa nachádza v obývacej zóne domu. Procesy však možno sledovať a riadiť aj v každej miestnosti zvlášť, všetko sa totiž dá ovládať aj diaľkovo vďaka LAN prepojeniu. Slnečná energia sa zberá v solárnych paneloch, ktoré sú umiestnené na streche v zadnej časti domu.Na vykurovanie i chladenie sa využíva tepelné čerpadlo vzduch/voda, k príjemnej mikroklíme však prispieva aj mechanická ventilácia, ktorá spotrebúva energiu z odpadového tepla.14 Inga Powilleit 1553 hr1

Distribúciu tepla zabezpečuje podlahové vykurovanie, pričom parametre možno nastaviť osobitne pre každý priestor. Kondenzátor tepelného čerpadla je umiestnený vonku v záhrade, zatiaľ čo agregát sa nachádza v technickej miestnosti v suteréne. Prehrievaniu v interiéri zabraňujú tónované sklá panoramatického opláštenia, ktoré rodine takisto zabezpečujú potrebné súkromie. Zasklenie je zároveň vytvorené tak, aby nebránilo prenikaniu prirodzeného svetla naprieč interiérom. Steny a stropy pokrýva hlinená omietka a nosné priečky sú tvorené hlinenými tehlami. Materiál má totiž schopnosť prirodzene regulovať vlhkosť, prispieva tak k vytvoreniu zdravej vnútornej klímy.16 Inga Powilleit 1667 hr1

Splynutie s krajinou
Okrem úzkeho prepojenia s krajinou formuje základ riešenia centrifúgová cirkulácia, ktorá sa prejavuje vo vertikálnom usporiadaní domu. V jeho centre je otvorené schodisko, ktoré predstavuje základnú os tejto vnútornej cirkulácie – prepája všetky štyri krídla domu a zároveň jednotlivé medziposchodia, pričom na každom podlaží poskytuje obyvateľom iné pohľady do krajiny, ale aj zaujímavé priehľady v priestoroch samotného domu. Vo vstupnej časti sa sústreďujú pivničné priestory, ale aj garáž umiestnená hneď vedľa vchodových dverí. Odtiaľ sa schodiskom možno dostať na prvé poschodie – do detských izieb a hudobnej miestnosti orientovaných smerom k lesu.07 Inga Powilleit A1

Ďalšie medziposchodie je vyčlenené rušnej spoločenskej zóne. Z jedného predného krídla vznikla obývačka, kde zadná stena slúži ako integrovaný nábytkový prvok so zabudovanými policami, ohniskom a lavicou. Je to dokonale uzatvorené pozadie v kontraste s otvorenou zasklenou fasádou naproti. Jedáleň prepojená s kuchyňou sú umiestnené vo vedľajšom krídle, pričom od obývačky ich oddeľuje výklenok, v ktorom sa zbiehajú obidve predné vystupujúce časti domu. Tu architekti situovali drevené pódium, ktoré sa vlní v jednom rytme so zaoblenou sklenou fasádou. Vyzdvihnutá plošina zvýrazňuje celkový efekt panoramatického výhľadu do exteriéru. Záhrada sa smerom k domu mierne dvíha a zanecháva tak dojem kontinuálneho prepojenia poldrovej krajiny so samotnou stavbou.06 Inga Powilleit 1272 hr1

Prepojenie s okolitou prírodou zdôraznili architekti aj výberom materiálov v interiéri. Takmer všetky podlažia pokrýva polyuretánová samonivelizačná podlaha v mäkkých odtieňoch, ktoré nahráva efektu plynulého prepojenia všetkých zón. Spálňová zóna má o čosi tmavší tón na zachovanie intímnej atmosféry týchto priestorov. V hudobnej miestnosti sa z akustických dôvodov použila dubová podlaha. Celkový prírodný vzhľad domu umocňujú už spomenuté prírodné hlinené omietky na stenách a stropoch.08 Inga Powilleit A1
Od obytnej zóny vedie schodisko na ďalšie medziposchodie, kde sa nachádza rodičovská spálňa s kúpeľnou a hosťovskou izbou. Odtiaľ schody vedú až na samotnú strechu s veľkolepou strešnou terasou, ktorá sa rozkladá na obidvoma prednými krídlami domu a ponúka najsilnejší zážitok z nekonečného výhľadu. Akoby samotná perspektíva naznačovala, že tento dom už teraz žije svoju veľkú sľubnú budúcnosť...UnStudio portrait Inga Powilleit

UNStudio
V roku 1988 ho v Amsterdame založil Ben van Berkel spolu s Caroline Bos ako medzinárodné architektonické a dizajnové štúdio špecializované na architektúru, interiérový a produktový dizajn, urbanistický development a projekty infraštruktúry. Jeho názov je skratkou spojenia United Network Studio, ktoré vystihuje celkovú povahu štúdia, kde dôležitú úlohu zohráva úzka spolupráca jednak medzi internými zamestnancami, jednak s externými špecialistami z rozličných odborov. Títo holandskí architekti majú radi flexibilný metodologický prístup a pri svojej práci využívajú aj možnosti parametrického dizajnu. Štúdio si v priebehu posledných desiatich rokov otvorilo aj kancelárie v Šanghaji a Hongkongu a počas 25 rokov svojej činnosti vytvorilo viac než 70 projektov po celom svete, vrátane Európy, Ázie a Severnej Ameriky. 

text: Anna Salvová
foto: ©Inga Powilleit
video: UNstudio
up: fl 

Pin It