Foto: Ela Bialkowska/OKNO studio
Do konca júla majú návštevníci londýnskeho Design Museum možnosť vidieť unikátne dielo: známy čínsky umelec Ai Weiwei vytvoril kópiu Monetových Lekien zo stoviek tisíc kúskov lega.
Viac ako 15 metrov je široká nová inštalácia umelca Ai Weiwei (o jednom z interiérov, na ktorom sa podieľal, sme písali už skôr v článku o dome so šesťuholníkovou prístavbou). Dielo je postavené výlučne z lega a je rekreáciou jedného z najznámejších obrazov francúzskeho impresionistu Clauda Moneta. Je to najväčšie dielo zo známych kociek, aké kedy Ai Weiwei vytvoril.
Inštalácia s názvom Water Lilies #1 pokrýva celú dĺžku jednej zo stien múzea. Čínsky umelec na ňu využil 650-tisíc kociek v 22 farbách. Predlohou mu bol slávny Monetov triptych Lekná, ktorý sa momentálne nachádza v zbierke Museum of Modern Art v New Yorku.
Foto: Ela Bialkowska/OKNO studio
Ako tisíce pixelov
„Na originálnom obraze Monet zobrazuje jedno z jazierok s leknami v záhradách svojho domu v Giverny pri Paríži. Je to obraz, ktorý sa stal svetovo známym pre svoje zobrazenie pokojnej krásy prírody. Rybník a záhrady však boli umelou konštrukciou, ktorú navrhol a vytvoril sám Monet na prelome 20. storočia. Neďalekú rieku Epte nechal čiastočne odkloniť, aby vytvoril túto idealizovanú krajinu,“ uviedli zástupcovia londýnskeho dizajnového múzea.
Detail diela. Foto: Ela Bialkowska/OKNO studio
Svojím dielom chcel čínsky umelec spochybniť naše predstavy o realite a kráse. Odstránením Monetových ťahov štetca docielil akýsi odosobnený, priemyselný dojem – keďže jednotlivé kocky dosť výrazne pripomínajú pixely. Dielo z legových kociek je preto odkazom na moderné technológie a spôsob, akým sa nimi šíri umenie.
Z pekla do raja
Novinkou na verzii od Ai Weiwei je portál, záhadná tmavá diera na pravej strane „obrazu“. Ide o symbolický vchod do podzemnej zemljanky v provincii Sin-ťiang, kde umelec spolu so svojím otcom žili v 60. rokoch minulého storočia v nútenom exile. Toto púštne pekelné miesto tak vyviera do kvitnúceho vodného raja.
Foto: Ela Bialkowska/OKNO studio
Kocky lega ako médium na vytvorenie umeleckého diela či nového dizajnového jazyka nepoužil Ai Weiwei prvýkrát. Už v minulosti pomocou nich vytváral portréty politických väzňov, no Water Lilies #1 je jeho najväčším dielom doteraz. Čínsky umelec, dizajnér a aktivista dokazuje, že aj prostredníctvom tejto hračky sa dajú vysielať dôležité odkazy pre spoločnosť.