Pre ľudí trpiacich klaustrofóbiou nočná mora, pre iných umelecké dielo. Varšavský dom Etgara Kereta, izraelského spisovateľa, vzbudil skutočnú senzáciu.
Ak niekde funguje teória relativity, tak je to určite úzky priestor medzi dvoma budovami na uliciach Chłodna 22 a Żelazna 74 v mestskej časti Wola. Architektom z ateliéru Centrala sa totiž zdal ideálnym na vytvorenie atypického obydlia. Šírka domu je len 122 centimetrov, v najužšom bode dokonca iba 72 centimetrov, zato obsahuje všetko, čo potrebuje každá bežná domácnosť. Nechýba mu teda kuchyňa, spálňa, ba ani kúpeľňa.
Z technického hľadiska tvorí dom jednoduchá trojdimenzionálna oceľová konštrukcia, vyplnená preglejkou a izoláciou zo sendvičových panelov a polystyrénu. Na povrchu ju pokrýva betón natretý nabielo a rovnakú farbu zvolili aj v interiéri. Na prízemí sa nachádza toaleta so sprchovým kútom, kuchyňa s drezom a úložnými priestormi na riad, stôl s dvoma stoličkami a gauč vo forme sedacieho vaku. Najzaujímavejším funkčným prvkom domu je sklápacie schodisko, či skôr rebrík, ktorý možno diaľkovo ovládať. Keď sa domáci alebo hostia potrebujú dostať na poschodie, kde sa nachádza stôl, kreslo a neveľká posteľ pre dvoch, schody sa rozvinú. Pri sklopení zostávajú v horizontálnej polohe, vďaka čomu neprekážajú obyvateľom v pohybe. Dom je vybavený vodovodným a kanalizačným systémom, ktorý sa používa napríklad v obytných člnoch a jachtách. Elektrické vedenie je napojené na susednú budovu.
Dom bude plniť funkciu pracoviska, ktoré si nechal zriadiť izraelský spisovateľ Edgar Keret. Zároveň bude fungovať ako štúdio v rámci výmenných pobytov pre umelcov z celého sveta, aby sa tak podporovalo odovzdávanie medzinárodných kultúrnych a intelektuálnych hodnôt. S výstavbou netradičného domu pomohlo aj Združenie poľského moderného umenia a varšavská radnica, ktorá ho zaradila medzi mestské umelecké stavebné objekty. V skutočnosti totiž nespĺňa kritériá poľského stavebného zákona, a tak ho oficiálny povoľovací proces ešte len čaká.
pripravila: Anna Salvová
foto: Centrala, The Wall Street Journal, Metro.co.uk, Wired.co.uk