Central_strecha_150x100
V stredu 18. októbra bolo oficiálne otvorené prvé shopping centrum v strednej Európe s certifikátom LEED (Leadership in Energy and Enviromental Design).

 

 

 

Tento americký certifikát patrí k najrozšírenejším systémom na svete, aj keď náš trh sa so zelenými budovami a ich certifikáciou ešte len oboznamuje. Hodnotiaci systém prideľuje body v siedmich základných kategóriach, pričom zelená budova môže získať štyri druhy hodnotenia – certifikovaný (40 – 49 bodov), strieborný (50 – 59 bodov), zlatý (60 – 79 bodov) a platinový (80 – 110 bodov). Multifunkčná budova Central na Trnavskom mýte sa môže pochváliť strieborným certifikátom. Oproti iným nákupným centrám získala výhodu nižších prevádzkových nákladov a kvalitnejšieho pracovného prostredia.

 

Central_tasr_05

 

Vstup na slovenský trh
„Projekt Central je kombináciou atraktívnych obchodov, pestrej ponuky služieb a kultivovaného prostredia s množstvom príležitostí na oddych. Zároveň je pre ECE významným medzníkom, keďže ním vstupujeme na slovenský trh a skvelým doplnkom k našej existujúcej sieti vyše 180 nákupných centier v Európe," povedal Rüdiger Dany, konateľ spoločnosti ECE Projektmanagement Bratislava s. r. o.. Súčasťou centra je fitnes centrum s wellness zónou a saunovým svetom, či 25-metrový plavecký bazén so šiestimi plaveckými dráhami. Z fitnes centra aj z nákupného centra je možný priamy prechod do zeleného parku, ktorý sa nachádza na streche budovy. Má rozlohu 6 000 m2 a v budúcnosti sa počíta s jeho využitím na rôzne akcie.

 

 

IMG_1114
Zľava doprava: Silvia Kušnírová – agentúra Dynamic Relations; Ing. arch. Ivan Kubík – autor návrhu centra; Rüdiger Dany – konateľ spoločnosti ECE Projektmanagement Bratislava; Peter Lukeš – predseda predstavenstva Immocap Group; Ivan Hlavatý – technický riaditeľ Immocap Group; Martin Šramko – investičný riaditeľ spoločnosti Immocap Group

 

Zelená – gazdovská architektúra
Podľa slov autora projektu multifunkčného centra, Ing. arch. Ivana Kubíka, projekt získal status zelenej budovy aj vďaka osvietenému investorovi, hoci spočiatku sa s certifikáciou LEED nepočítalo. „Cieľom bolo vytvoriť mestský priestor, a preto má nákupné centrum cirkulačný charakter a je mestským domom v samej podstate. Ďalej tu bola myšlienka animovať toto prostredie ďalšími funkciami a myšlienka dominanty, ktorá je umiestnená excentricky do križovatky. Je ňou 20-podlažný administratívny priestor, ktorý teraz z veľkej časti teraz slúži pre spoločnosť Orange. Cieľom bolo vytvoriť zaujímavý priestorový koncept a ďalšie prvky boli vždy na báze polyfunkčnosti. Súčasťou konceptu sú aj byty, ktoré sa do prvej etapy výstavby nedostali," povedal Ing. arch. Kubík na tlačovej konferencii, ktorý sa uskutočnila deň pred oficiálnym otvorením objektu. Central sa podľa neho stane zaujímavým rušným bodom nového mesta s vynikajúcou lokalizáciou – 37 zastávok MHD a prirodzená pešia dostupnosť z okolitej obytnej štruktúry dávajú projektu novú dimenziu. „Tvorba projektu prebiehala v dialógu s investorom, nie podľa presných tabuliek, ale podľa určitého cieľa, ktorým bolo vytvorenie nie zelenej, ale „gazdovskej" architektúry. Rozmýšľali sme ekonomicky, funkčne a, myslím, aj celkom správne. Dielo vznikalo v priamej synergii s kompetentnými zástupcami investora a so špičkovými konzultačnými firmami a našimi vlastnými skúsenosťami z iných projektov," dodal Ing. arch. Ivan Kubík.

 

text a foto: Sláva Štefancová, TASR

 

Mohlo by vás zaujímať: Central - nové nákupné centrum v Bratislave.